مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در سال زراعی 98-97 سطح زیر کشت گلرنگ آبی و دیم به 15766 هکتار رسید.

به گزارش روابط عمومی مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، احمد دهقان افزود: از گلرنگ سه محصول اساسی دالنه، گلچه و کاه و کلش تولید می گردد که همگی ارزش اقتصادی بسیار مهمی دارند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دالنه از دانه گلرنگ جهت استخراج روغن خوراکی استفاده           می گردد، خاطر نشان کرد: گلچه های بسیار زیبا همانند زعفران است و قیمت گلچه ها در شرایط فعلی بیشتر از 110 هزار تومان به ازاء هر کیلوگرم است و کاه و کلش گلرنگ که بسیار مقوی است به عنوان علوفه مورد استفاده قرار گرفته می شود.

وی بیان کرد: برآورد می گردد حدود 8000 تن دانه گلرنگ تولید شود که از این میزان 5127 تن توسط سامانه خرید اداره غله خریداری شده و تمام مبالغ خرید تضمینی گلرنگ به کشاورزان پرداخت شده است.

دهقان با اشاره به اینکه گلچه های گل گلرنگ در سال زراعی جاری به 5 کشور صادر گردیده است، اظهار کرد: در سال زراعی 98-97 به میزان 70 تن بذر گلرنگ گواهی شده بین کشاورزان توزیع گردیده و سطح بیمه گلرنگ آبی و دیم 2713 هکتار انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه امید است با افزایش قیمت خرید تضمینی سطح زیر کشت و تولید این محصول نیز افزایش یابد، یادآور شد: زمان کاشت بهاره معمولا از بهمن شروع می گردد اما با توجه به اینکه در آمار هواشناسی پنج سال متوالی شهرستان قیروکارزین که بعضاً تا منفی 3 درجه نیز کاهش نشان می دهد کاشت در بهمن ماه امکان سرمازدگی دارد.