کارشناس مسئول حبوبات مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سطح زیر کشت حبوبات استان سالانه بالغ بر 60-50 هزار هکتار با تولیدی بالغ بر 100 هزار تن است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، رحیم بادامی افزود: کشت حبوبات در استان شامل نخود، عدس و انواع لوبیا است که قسمت اعظم کشت و تولید، مربوط به لوبیا است که در این خصوص مقام اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: کشاورزان حبوبات کار استان قسمت اعظم بذر مورد نیاز خود را از طریق بذر خود مصرفی و درصد ناچیزی را از طریق بذر گواهی شده از استان های مجاور تامین می کنند.

بادامی تاکید کرد: طی چند سال اخیر با اجرای طرح p.v.s، مقایسه ارقام جدید با رقم محلی، برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی کشاورزان با ویژگی های ارقام جدید آشنا گردیده و گرایش به استفاده از این ارقام داشته اند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته در راستای تامین و تولید بذر مورد نیاز استان، هماهنگی با بخش خصوصی به میزان 6200 کیلوگرم بذر نخود در طبقات مختلف ارقام عادل، منصور، گوکسو تامین گردیده که همگی پابلند بوده و برداشت مکانیزه با استفاده از کمباین امکان پذیر است، وارد استان و کشت گردیده است که پیش بینی می گردد بالغ بر 400 تن بذر نخود در طبقات مختلف بذری اعم از گواهی شده و مادری و پرورشی 3 تولید و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

بادامی اظهار کرد: میزان 15 تن لوبیا شامل لوبیا چیتی، قرمز و سفید در طبقات مختلف بذری تامین و با انعقاد قرارداد با کشاورزان پیشرو در مناطق سردسیری استان در سطح 100 هکتار کشت و پیش بینی می گردد بالغ بر 450 تن بذر لوبیا در طبقات مختلف تولید و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی یادآور شد: با اجرای این طرح اهدافی چون افزایش کمی و کیفی این محصولات را در سال های آتی به دنبال داشته و همچنین علاوه بر افزایش درآمد زارعین زمینه صادرات این محصولات را نیز فراهم می سازد.