کارشناس مسئول حبوبات مدیریت امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از دستیابی به ارقامی از نخود پابلند برای کشت پاییزه در برخی نقاط استان خبرداد و گفت: در یکی دوسال اخیر مجوز تکثیر بذر را دریافت و ۱۲ تن نخود رقم پابلند برای کشت در شهرستان مرودشت و سایر نقاط استان تولید کرده ایم.

به گزارش روابط عمومی مدیریت امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، رحیم بادامی تصریح کرد: معرفی ارقام نخود اصلاح شده پا بلند با قابلیت برداشت با کمباین، مقاوم به بیماری‌ها و عملکرد بالاتر از ارقام محلی است.

به گفته وی؛ ارقام پابلند با توصیه های ترویجی در کشت پاییزه استفاده خواهند شد و برای اولین بار در استان فارس امکان برداشت نخود با کمباین و هد مخصوص فراهم خواهد شد.

بادامی با بیان اینکه کشت حبوبات از جمله کشت هایی است که با درصد ریسک بالایی همراه است، تصریح کرد: عدم شفافیت در میزان بذر مصرفی، عدم دسترسی به بذور اصلاح شده و عدم ثبات قیمت از جمله موارد ریسک پذیر در کشت حبوبات است‌.

این کارشناس یادآور شد:  کشت حبوبات با توجه به مزایای آن از جمله تثبیت ازت، صرفه اقتصادی و مصرف حداقل سموم مورد استقبال بهره برداران است.

بادامی ابراز کرد:  نیاز به فعالیت های  تحقیقاتی از جمله مزرعه نمایشی و طرح های مقایسه ارقام  از جمله موارد قابل بررسی در توسعه کشت حبوبات است‌.