مشاور ارشد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه اولین کشت قراردادی در سال جاری تجربه موفقی را برای این استان رقم زده است، گفت: در پی انعقاد تفاهم نامه بین این سازمان و شرکت روغن کشی نوید خلیج فارس، در سال زراعی جاری بالغ بر 6 هزار هکتار از مزارع کلزای استان وارد فرآیند کشت قراردادی شد.

 

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس در روزهای اخیر مطلبی با موضوع چالش های کشت قراردادی در فضای مجازی منتشر شده است که در این خصوص محمد محمدی ابراز کرد: بهره برداران با انعقاد قرار داد با شرکت مذکور، محصول تولیدی را ۵ درصد بیشتر از قیمت تضمینی اعلام شده توسط دولت به فروش می رساندند.

 وی با اشاره به اینکه شرکت متعهد به پرداخت مطالبات کشاورزان حداکثر ظرف مدت ده روز است، تصریح کرد: تاکنون کلزاکاران بیش از چهار هزار تن کلزا به شرکت طرف قرار داد تحویل داده اند وهفتاد درصد بهای آن را طبق قرارداد دریافت نموده اند.

محمدی؛ تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز کلزاکاران  بدون درگیری با وام‌های بانکی یا موسسات مالی را از دیگر مزایای اجرای کشت قراردادی برشمرد و اظهار کرد: شرکت به ازاء هر هکتار مبلغ ۳۵ میلیون ریال را  در دو قسط به کشاورزان پرداخت کرد و تسهیلات مذکور در زمان تسویه حساب از مطالبات کشاورز کسر شد.

این مقام مسئول بیان کرد: اُفت زنی بر اساس دستورالعمل خرید کلزا صورت می گیرد و سازمان تعاون روستایی و شرکت دانه های روغنی استان فارس به عنوان مباشر شرکت نوید خلیج فارس خرید را انجام می دهند.

محمدی با بیان اینکه تاکنون کلزای خریداری شده به طور کامل به کارخانه روغن کشی حمل شده است، بیان کرد: هیچ محصولی در مراکز خرید دپو نشده است.

وی، اجرای بیمه تجمیعی کلزا توسط شرکت نوید خلیج فارس را از دیگر مزایای کشت قراردادی دانست و گفت: با این روش کلزاکاران 20درصد از تخفیف بیمه بهره مند شده اند.

مشاور ارشد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه کشت قراردادی به عنوان یکی از سیاست های وزارتخانه جهاد کشاورزی در ایجاد بازار مطمئن برای کشاورزان است، افزود: از گذشته کشت قراردادی چغندرقند مرسوم بوده و برای اولین سال کشت قراردادی کلزا اجرا شد که با استقبال خوب کشاورزان و موفقیت هایی که اجرای این قرارداد داشت امیدواریم در سنوات آینده توسعه یابد.

سطح زیر کشت کلزا در سال زراعی 1400-1399 در استان فارس 11 هزار و 88 هکتار بود که بالغ بر 50 درصد از این سطح در قالب کشت قراردادی اجرا شد و شهرستان های مهر، لار، لامرد، گراش، خنج، داراب، فسا، فیروزآباد، زرین دشت، رستم، قیروکارزین، کازرون و ممسنی مشمول کشت قراردادی بودند.