مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: برای اولین بار در کشور روش های نوین در ردیابی، شناسایی و کنترل آفت قرنطینه ای سرخرطومی حنائی خرما در مناطق آلوده استان فارس  به کارگرفته شد. 

به گزارش روابط عمومی مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، حمید دبیری افزود: برای اولین بار در کشور با همکاری سازمان حفظ نباتات کشور و شرکت های دانش بنیان داخلی ردیابی و شناسایی آفت سرخرطومی حنائی خرما و درختان مناطق آلوده به این آفت با استفاده از سیستم های سنجش از راه دور در شهرستان های لارستان، خنج، گراش و قیروکارزین در استان فارس انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این روش با استفاده از تصاویر ماهواره ای، تصاویر هوایی توسط پهبادهای اختصاصی حس گرهای حرارتی و پردازش اطلاعات مناطق و درختان آلوده در کمترین زمان ممکن ردیابی و شناسائی می شوند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: همچنین در این پروژه از سایر روش های نوین ردیابی از جمله حس گرهای صوتی که برای اولین بار در کشور با همکاری جهاد دانشگاهی و مدیریت فن آوری های نوین سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ساخته شده و استفاده از سگ های ردیاب و حساس به بو در ردیابی و شناسایی درختان و باغات آلوده استفاده می شود.

وی بیان کرد: در خصوص کنترل آفت نیز با بومی سازی روش تزریق سم به تنه درختان که توسط کارشناسان مدیریت حفظ نباتات آزمایش و اجراء گردیده است از این روش موثر، کارآمد و اقتصادی در کنترل آفت استفاده می شود.

دبیری تاکید کرد: از مزایای این روش ها علاوه بر افزایش دقت در کمترین زمان ممکن می توان با حداقل هزینه درختان آلوده را شناسایی و کنترل نمود.