رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تاکنون ملخ صحرایی در سطحی بالغ بر 186 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی و کشاورزی این استان ردیابی و در حدود 4 هزار و ۲۰۰ هکتار مبارزه صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد مهدی قاسمی روز یک شنبه سوم فروردین در نشست بررسی وضعیت ملخ صحرایی که با حضور اکبر آهنگران مدیرکل دفتر پیش آگاهی، سعید معین مدیر مبارزه با آفات عمومی وعلی بابعلی رئیس گروه برنامه ریزی و مبارزه با ملخ صحرایی سازمان حفظ نباتات کشور برگزارشد، ابراز کرد: خوشبختانه با توجه به تجربه موفق مبارزه با ملخ صحرایی از سال گذشته و با برنامه ریزی بسیار خوبی که داشتیم، شهرستان ها در حالت آماده باش هستند و به محض مشاهده دستجات ملخ مبارزه انجام می شود.

به گفته وی؛ تاکنون ده شهرستان جنوبی استان فارس هم مرز با استان های هرمزگان و بوشهر مورد حمله ملخ قرار گرفتند که بیشترین مبارزه در شهرستان های مهر و لامرد صورت گرفته است.

 قاسمی با اشاره به اینکه رفتار ملخ صحرایی نسبت به سال گذشته متفاوت شده است، ابراز کرد: با توجه به افزایش جمعیت، پایش موثرتری انجام می شود و کارشناسان مروج مسئول پهنه، کارشناسان حفظ نباتات و کشاورزان در این زمینه همکاری دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از آمادگی دستگاه های سمپاش، تجهیزتراکتورها، تامین سم موردنیاز، تجهیز فرودگاه های سم پاش در مناطقی که امکان سم پاشی هوایی وجود دارد نیز سخن گفت و افزود: امیدواریم کمترین خسارت را در حوزه کشاورزی، زراعت و باغداری از این آفت داشته باشیم.

وی افزود: از کشاورزان خواسته شده تا مزارع و باغ های خود را مورد پایش قرار دهند و در صورت مشاهده ملخ در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز خدمات مراجعه و سم مورد نیاز را تامین کنند.

قاسمی تاکید کرد: گزارشات مشاهده ملخ صحرایی توسط هم استانی ها با شماره تماس 1504 نیز دریافت می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: آفات و بیماری ها از جمله ریسک های وارده بر بخش کشاورزی است از این رو افزایش ضریب امنیت غذایی به کمک همکاران حفظ نباتات محقق می شود.

رئیس گروه مبارزه با ملخ صحرایی حفظ نباتات کشور:

افزایش جمعیت ملخ تا 20 برابر سال گذشته

رئیس گروه برنامه ریزی و مبارزه با ملخ صحرایی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی کشور و فائو، جمعیت ملخ صحرایی در کشور ما در سال جاری حداقل تا بیست برابر سال گذشته افزایش پیدا می کند.

در ادامه علی بابعلی با بیان اینکه سال جاری میلیاردها ملخ صحرایی به کشور ما هجوم می آورند، ابراز کرد: سال گذشته در مجموع حدود 175 دسته پروازی در ایران ثبت شد اما از ابتدای اسفند تاکنون یک صد ریزش در استان های جنوبی صورت گرفته است.

به گفته وی؛ تاکنون جنوب فارس، بوشهر، خوزستان و شرق هرمزگان درگیر ملخ صحرایی است، اگرچه به دلیل پایین بودن دما و هوای ابری در روزهای اول فروردین کمتر با این آفت مواجه بودیم اما در حال حاضر منتظرظهور پوره ها وریزش های جدید از کشورهای عربستان، عمان و کویت هستیم.

بابعلی با بیان اینکه جمعیت میلیاردی ملخ ما را ناگزیر به مبارزه شیمایی کرده است، افزود: تمهیدات لازم به منظور مبارزه با این اندیشیده شده و به نظر می رسد مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

او می گوید: بر اساس پیش بینی ها در سال جاری بیش از یک میلیون هکتار از سطوح کشور نیاز به مبارزه با ملخ صحرایی دارد ودر حال حاضر در سطح 42 هزار هکتار مبارزه صورت گرفته است.

بابعلی گریزی نیز به چگونگی هجوم ملخ صحرایی به ایران در سال گذشته زد و گفت: یک تغییر اقلیمی خرداد ماه 97 در اقیانوس هند صورت گرفت و مرز کشور یمن، عمان و عربستان بارندگی های بیش از نرمال صورت گرفت به گونه ای که بر اساس گزارش فائو در طول یک روز 580 میلیمتر بارش اتفاق افتاد که این بارش ها باعث سرسبزی مناطق خشک شد.

وی با اشاره به اینکه بر اثرتغییرات اقلیمی و افزایش زاد و ولد ملخ صحرایی، این آفت از فاز انفرادی تبدیل به فاز مهاجر شد، افزود: به دلیل خشک شدن مناطق سبز در کشورهای یمن عمان و عربستان وسبز بودن ایران اوایل بهمن ماه سال گذشته این آفت به کشور ما وارد شد.

بابعلی با بیان اینکه طول زندگی هر ملخ حدود 2.5 ماه است که در این مدت حدود 250 تخم می گذارد، یادآورشد: ملخ ها در حالت تجمعی تمایل به پروازهای طولانی مدت دارند و حداقل صد متر ارتفاع می گیرند و با نیروی باد جابجا می شوند بنابراین اگر در طول یک روز دوازده ساعت بتواند پرواز کند و سرعت وزش باد هم مثلا 20 کیلومتر در ساعت باشد  حدود 300 کیلومتر می تواند در طول روز جابه جا شود.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی حفظ نباتات کشور:

پایش مزارع گندم ضروری است

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با توجه به سطح زیر کشت بالای گندم در استان فارس و شرایط آب و هوایی مساعد گسترش بیماری های قارچی همکاران شبکه مراقبت باید مزارع گندم را پایش و به موقع اطلاع رسانی لازم برای مبارزه با آفات و بیماری ها انجام دهند.

در ادامه اکبر آهنگران ابراز کرد: بر اساس آمارهایی که در دنیا وجود دارد عدم مبارزه به موقع با آفات و بیماری ها به طور متوسط می تواتد تا 40 درصد خسارت به محصول وارد کند و در مواقعی که این آفات و بیماری ها به صورت طغیانی در بیاید به خصوص موضوع در مورد زنگ در بیاید تا بالای 80 درصد می تواند خسارت زا باشد.

وی افزود: بیماری های برگی از جمله زنگ زرد و سپتوریز به ویژه زمانی که سه برگ بالایی گندم را آلوده سازد و قبل از اینکه دانه گندم به حالت سفتی برسد خسارت جبران ناپذیری به مزارع وارد می کند.

آهنگران از کشاورزان خواست به محض مشاهده آلودگی قارچی در برگ های گندم حتی به صورت لکه ای، با استفاده از توصیه های کارشناسان مزارع را سم پاشی کنند چرا که تعلل در مبارزه باعث کاهش شدید عملکرد می شود.

مدیر مبارزه با آفات عمومی حفظ نباتات کشور:

اختصاص 20 میلیارد تومان به مبارزه با ملخ

مدیر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه برای مرحله اول مبارزه 20 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد، گفت: حدود 17 میلیارد تومان به استان های درگیر و حدود دو میلیارد تومان از این پول به شرکت خدمات ویژه تخصیص پیدا کرده به منظور سمپاشی هوایی در شرایط مورد نیاز اختصاص داده شد و یک میلیارد از این اعتبار به صورت متمرکز هزینه خرید سم، سم پاش و ... شد.

در ادامه سعید معین افزود: با نظر مساعدی که در هیئت دولت وجود دارد و پیگیری هایی که نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی دارند، امیدواریم بخش دیگری از اعتبارات درخواستی در فروردین ماه تامین شود.

به گفته وی؛ بر اساس تفاهم نامه ای که بین محمدرضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با گرولد بودکر نماینده سازمان خواربار جهانی (فائو) در ایران صورت صورت گرفته مقرر شد مبارزه با ملخ در قالب طرح تی سی پی در نظر گرفته شود و بر این اساس در مرحله ابتدایی چیزی حدود 300 هزار دلار امکانات در اختیار کشور ما قرار بگیرد.

معین با بیان اینکه پیش بینی می شود تعداد زیادی دسته های ملخ از شرق آفریقا، شبه جزیره عربستان، کویت، امارات، قطر، بحرین و عمان وارد کشور خواهند شد، تصریح کرد: احتمال مبارزه در سطح بیش از یک میلیون هکتار وجود دارد از این رو آمادگی های لازم برای مبارزه با این آفت در سطح ملی انجام شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: تا این تاریخ استان های خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان درگیر این آفت هستند و تاکنون در سطحی بیش از 500 هزار هکتار پایش و بیش از 40 هزار هکتار با این آفت مبارزه شده است.

وی افزود: استان هرمزگان با حدود 19 هزار هکتار بیشترین سطح مبارزه را در کشور دارد و بعد از آن به ترتیب استان های خوزستان، فارس و بوشهر از سطوح مبارزه بالاتری برخوردار هستند.

مدیر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: سال گذشته استان‌های ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی درگیر حمله ملخ صحرایی و مبارزه با این آفت بودند.