مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: پروژه پیش آگاهی سه آفت مهم باغات انگور، سیب و انار توسط کلینیک های گیاهپزشکی خصوصی با استفاده از اعتبارات خرید خدمت کارشناسی حفظ نباتات اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، حمید دبیری افزود: با توجه به اهمیت پیش آگاهی در مدیریت آفات و نقش آن در کاهش دفعات سمپاشی، افزایش عملکرد و تولید محصول سالم  در سال زراعی 99-98، اجرای 8 پروژه پیش آگاهی در خصوص 3  آفت مهم باغات استان شامل کرم سیب، کرم گلوگاه انار و کرم خوشه خوار انگور در 7 شهرستان استان فارس کلید خورد.

وی بیان کرد: بعد از برگزاری دوره آموزشی سیستم های نوین مدیریت تلفیقی آفات، بیماری ها و علف های هرز زراعی، باغی و گلخانه ای و ارزیابی کلینیک های گیاهپزشکی متقاضی اجرای طرح و در نهایت توانمندی آنها بر اساس فرمت ارسالی از سازمان حفظ نباتات کشور، قرارداد با کلینیک های گیاهپزشکی خصوصی تائید شده منعقد گردید.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: علاوه بر اجرای پروژه های ذکر شده برای هر کلینیک،  نظارت بر پروژه های پیش آگاهی در سطح 900 هکتار از باغات حوزه فعالیت کلینیک نیز در نظر گرفته شد.

وی تصریح کرد: در مجموع این طرح با اعتبار یک میلیارد و 40 میلیون ریال در حال اجرا است و کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشور، استان و شهرستان به صورت مستمر بر حسن اجرای پروژه ها مطابق با دستور العمل های ارائه شده نظارت دارند.

دبیری تاکید کرد: محل اجرای طرح با هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و بهره بردار انتخاب شده است و نصب تله های  فرمونی بر اساس دستورالعمل سازمان حفظ نباتات با رعایت زمان مناسب نصب تله نوری اساس فنولوژی درخت انجام شده است و هم چنین بازدیدهای روزانه و هفتگی و قرائت دمای ساعتی هر ایستگاه به صورت مستمر در جریان است.

وی اظهار کرد: اهداف اجرایی این پروژه شامل: شناسایی مراحل زیستی آفت شامل تخم، لارو، شفیره و حشره کامل، تعیین بیوفیکس هر آفت بر اساس شکار پایدار تله های فرمونی، تعیین تراکم جمعیت آفت و پیک پرواز حشره و تعیین مناسب ترین زمان مبارزه با آفت به منظور کاهش تعداد دفعات سمپاشی در راستای حفظ محیط زیست و کشاورزی پایدار است.