مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: برای اولین بار در استان فارس نماتد کش جدید در گلخانه های شهرستان بیضاء آزمایش شد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، حمید دبیری افزود: یکی از مشکلات موجود در برخی از گلخانه های فارس در کشت های سبزی صیفی خسارت ناشی از نماتدهای ریشه گرهی است که با نبود و یا کمبود سموم شیمیایی مناسب باعث خشک شدن بوته و کاهش شدید محصول می شود.

وی بیان کرد: در سال جاری تعدادی از گلخانه های خیار در شهرستان بیضاء با نماتدکش جدید ترویگو مورد آزمایش قرار گرفت که این نماتد کش از مرحله گیاهچگی بوته 4-2 برگی مورد آزمایش و تا سه مرحله به فاصله 30-20 روز سم پاشی شد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: این آزمایش در سطح 1000 متر مربع انجام شده است که نتایج مناسب و مثبتی در لاین های تیمار نسبت به شاهد مشاهده شده است به نحوی که درتیمارهای شاهد، بوته ها خشکیده و در  لاین هایی که سم مذکور استفاده شده است کاملا سالم با ریشه رشد کرده و گسترده بودند.

وی تصریح کرد: در هر مرحله آزمایش، نمونه برداری انجام و جهت بررسی به آزمایشگاه مدیریت حفظ نباتات استان منتقل گردید که نتایج آزمایش ها منطبق بر شواهد موجود در گلخانه های مورد آزمایش بود که گزارش نهایی طرح مذکور در قالب طرح آماری به زودی اعلام می گردد.