کارشناس انار مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: استان با داشتن سطحی معادل 22726 هکتار باغ انار (بارور و غیر باور) درایران از رتبه ممتازی برخوردار است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ناهید بیابانی افزود: تنوع ارقام انار، سطح وسیع و پراکنش آن در اقصی نقاط استان سبب شده است که نگاه ویژه ای به این محصول شود.

وی تصریح کرد: استان فارس به لحاظ سطح زیر کشت و تنوع ارقام انار حائز رتبه اول در بین استان های انار خیز  کشور است که در راستای تولید محصول مناسب و کشاورزی پایدار، مدیریت تلفیقی  عوامل خسارتزای باغات انار و استفاده بهینه از روش های شیمیائی و کاربرد روش های غیر شیمیایی و زراعی در دستور کار حفظ نباتات قرار گرفت.

بیابانی بیان کرد: کرم گلوگاه انار به عنوان آفت مهم و کلیدی باغات انار استان و کشور، شته سبز انار، کنه قرمز پاکوتاه انار، سوسک های کاپنودیس (سوسک های طوقه) و سوسک های چوبخوار، سرخشکیدگی ها و پوسیدگی طوقه (گموز) و کنترل علف های نازک برگ و پهن برگ از مهمترین عوامل خسارتزا در باغات انار هستند.

وی اظهار کرد: در سال زراعی 99-98 در مجموع 6383  هکتار با آفات شته سبز، کنه پاکوتاه، شپشک آردآلود، تریپس 1048 هکتار بیماری های گموزو سرخشکیدگی و 6417 هکتار با علف های هرز مبارزه شده است و سطح مبارزه زراعی مکانیکی بر علیه کرم گلوگاه انار، سوسک های چوبخوار، کاپنودیس و علف های هرز 25415 هکتار است.

بیابانی خاطر نشان کرد: در مدیریت تلفیقی این آفات ضمن مصرف بهینه سموم از سایر مواد و روش های غیر شیمیائی نظیر صابون پالیزین در کنار روش های "به باغی" نظیر حذف پاجوش و تقویت درخت و هرس مناسب، تغذیه مناسب، جمع آوری و امحاء میوه های آلوده استفاده شده است که این روش های غیر شیمیائی در 25515  هکتار از باغات انجام شده است.

وی ابراز کرد: اجرای طرح های IPM (استفاده از تله های نوری فرمونی) در سطح 10 هکتار از باغات استان به منظور ارزیابی تاثیر مبارزات غیر شیمیایی در کنترل کرم گلوگاه انار که نتایج اولیه نشان دهنده اثرات مثبت مبارزه تلفیقی در کاهش این آفت مهم است.

بیابانی تاکید کرد: پروژه پیش آگاهی با عنوان جمع آوری و بررسی اطلاعات دمایی در اجرای پیش آگاهی کرم گلوگاه انار از اعتبارات خرید خدمات کارشناسی توسط کلینیک های گیاهپزشکی خصوصی در شهرستان های نی ریز و ارسنجان در راستای تعیین زمان مناسب جهت کنترل و مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار اجرا گردید و همچنین 3 کارگاه آموزشی در شهرستان های نی ریز، خرامه و ارسنجان  به منظور آشنایی باغداران با عوامل خسارتزا و مدیریت تلفیقی آفات انجام شده است.

وی یادآور شد: سطح تحت پوشش شبکه های مراقبت باغات انار استان  22726 هکتار و تعداد شبکه های مرقبت فعال در این حوزه 101 شبکه است.