مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در استان فارس سالانه 11 میلیون تن محصولات زراعی و باغی تولید می شود.

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس حمید رضا دبیری افزود: بر اساس مستندات موجود در صورتی که موضوع مبارزه ا آفت ها و بیماری ها جدی گرفته نشود این امکان وجود دارد که بین 30 تا 35 درصد از این تولیدات از بین بروند.

وی تصریح کرد: ابتدا باید توجه داشت که مبارزه با آفات و بیماری ها در سه گروه تخصصی، همگانی و عمومی انجام می شود که در مبارزه خصوصی کشاورز شخصا باید با آفات و بیماری های موجود مبارزه کند و البته عمده آفات هم خصوصی هستند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در زمینه آفات عمومی مثل جوندگان و ملخ هم دولت باید هزینه کند که در این راستا سال گذشته 3 و نیم میلیارد تومان صرف مبارزه با ملخ در استان فارس شد.

وی با اشاره به رصد 6 دسته بزرگ ملخ های مهاجم در مناطق مرزی کشور بیان کرد: وزش باد باعث شد تا مسیر حرکت این ملخ ها به سمت کشور کویت تغییر کند و اگر باز مسیر باد به سوی ایران بیفتد بعید نیست که هجوم آن ها را شاهد باشیم.

دبیری بیشترین شهرستان های در معرض هجوم ملخ را شهرستان های لار، لامرد، مهر، داراب و زرین دشت در جنوب استان عنوان کرد و یادآور شد: در مناطق غربی استان هم شهرستان های کازرون، فراشبند و ممسنی بیشترین هجوم را ممکن است تجربه کنند.

وی با بیان اینکه پیش بینی ما این بود که ملخ های مهاجم از نهم تا یازدهم اسفند ماه به بعد وارد استان شوند اظهار کرد: ردیابی ملخ های صحرایی در بیش از 80 هزار هکتار از مزارع استان انجام شده و هنوز ردی از ملخ ها ثبت نشده است.