مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سن زدگی گندم فارس به یک صدم درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس حمید رضا دبیری از آغاز فرآیند مبارزه با آفت سن گندم در استان فارس خبر داد و افزود: سن گندم مهم ترین آفت غلات است که در سطح کشور با آن مبارزه می شود و فرآیند مبارزه با آن تا خرداد ماه سال آینده ادامه پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه سن زدگی مزارع گندم در گروه های 0 تا 2، 3 تا 4 و 4 به بالا دسته بندی می شوند، اظهار کرد: هر کدام از این وضعیت ها با توجه به میزان آسیب های احتمالی مبارزه خاص خود را دارند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تا 3 سال پیش استان فارس به لحاظ سن زدگی گندم وضعیت بسیار نامناسبی را در سطح کشور داشت، خاطر نشان کرد: طی سال های اخیر با برنامه ریزی های صورت گرفته شاهد کاهش قابل توجه میزان سن زدگی گندم و جو در استان بودیم.

وی تصریح کرد: طی سال های 97 و 98 به ترتیب 54 هزار هکتار و 114 هزار هکتار از اراضی زراعی مورد سمپاشی و مبارزه با آفت سن قرار گرفت به طوری که از رقم 52 درصد به حدود یک صدم درصد گندم رسیدیم.

دبیری با اشاره به اینکه سال گذشته تنها در 4 شهرستان استان عملیات مبارزه با آفت سن گندم انجام نشده است اظهار کرد: هر لیتر سم مورد استفاده برای مبارزه با سن گندم برای 3 هکتار از مزارع کافی است.