رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بخش کشاورزی یکی از بخش های عمده اقتصادی استان فارس است که باوجود چالش هایی که گریبان گیر این بخش بوده به پیشرفت های قابل قبول اما نه مطلوب دست یافته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، محمد مهدی قاسمی در دیدار با حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی این استان افزود:  این پیشرفت ها با برنامه ریزی بر پایه مدیریت استراتژیک با تحلیل سوات (Swot)، تدوین استراتژی در تمام زیر بخش ها و کمک همکاران توانمند این سازمان، هدایت و راهنمایی های استاندار محترم و رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی به دست آمده که به منظور دستیابی به ارتقای مطلوب نیازمند همکاری و حمایت های بیش از پیش سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستیم. 

وی با بیان اینکه ظرفیت نگهداری سردخانه های استان فارس در جمع دو دستگاه سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صمت بالای 400 هزار تن است، افزود: این استان  با 15 درصد تولید محصول باغی و رتبه اول تولید کشور نیاز به ظرفیت نگهداری 800 هزار تن محصولات سردخانه ای دارد.

به گفته قاسمی ؛ گستردگی باغ ها و همزمان رسی محصولات باعث اُفت قیمت محصولات باغی در فصل برداشت شده از این رو سردخانه نیاز اساسی و اولیه استان فارس است به عنوان مثال استان فارس با تولید سالانه 600هزار تن انگور رتبه اول کشور را داشته اما تنها چهار طرح فرآوری انگور در حال حاضر جواز تاسیس گرفته  و در حال اقدام هستند.

این مقام مسئول ابراز کرد: در مجموع استان فارس با بالغ بر هفت میلیون و 200 هزار تن ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی از واحدهای تحت پوشش سازمان های جهاد کشاورزی و صمت، رتبه دوم کشور را دارد که بیشترین صنایع تبدیلی تکمیلی در رب گوجه فرنگی با ظرفیت ماده خام دو میلیون تن است.

قاسمی تصریح کرد: متاسفانه از حدود 50 واحد صنایع لبنی استان فارس، حدود 18 واحد فعال و 32 واحد از این صنایع غیرفعال است، واحدهای غیرفعال به دلیل اینکه سبد محصولات کارخانجات لبنی آنان کامل نبود در بازار دوام نداشتند که به منظور رفع این معضل ایجاد خوشه صنایع لبنی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه نرم مطلوب ماده آلی خاک برای تولید محصولات کشاورزی2درصد و این میزان در اکثرهای شهرستان های استان فارس بسیار پایین و حدود 0.3 درصد است، گفت: افزایش ماده آلی خاک باعث کاهش مصرف آب، افزایش عملکرد و کاهش قیمت تمام شده محصول می شود که این امر نیز از برنامه های قابل بهبود بخش کشاورزی است و اجرایی شدن بسیاری از برنامه ها علاوه بر ترویج نیاز به مشوق هایی دارد.

به گفته قاسمی؛ عملی، فنی و دانش بنیان نبودن و کمبود سرمایه در بخش کشاورزی دو چالش اساسی بخش کشاورزی است، اگرچه عملکرد کشاورزی استان فارس بیانگر این است که از نظر علمی وضعیت بهتری نسبت به سایر استان ها دارد به عنوان مثال یک سوم ماشین آلات کشاورزی کشور در استان فارس قرار دارد که در زمان برداشت یک چهارم برداشت کشور را پوشش می دهند.

وی؛ اجرای موفق نظام نوین ترویج و پهنه بندی عرصه کشاورزی و اختصاص یک کارشناس مروج به عنوان مدیر پهنه به منظور ارتباط نزدیک تر با کشاورزان و تبادل دانش فنی بیشتر و همچنین کسب بالاترین رتبه آموزش به بهره برداران بخش کشاورزی در کشور از اقدامات در راستای علمی، فنی و مهندسی کردن کشاورزی این استان دانست وافزود: فاصله زیادی تا دانش بنیان کردن کشاورزی وجود دارد که نیازمند تشکیل شرکت ها در این زمینه و بازنگری و بهبود اقدامات است.

این مقام مسئول با اشاره به کمبود سرمایه در بخش کشاورزی، اظهار کرد: سهم اعتبارات سه تا پنج درصدی بخش کشاورزی نسبت به نقش این بخش در تامین امنیت غذایی به عنوان پایه امنیت ملی، بسیار ناچیز است.

به گفته وی؛ بخش کشاورزی ریسک های زیادی را تحمل می کند از این رو تسهیلات با سود بالای ده درصد، تسهیلات ارزان قیمت برای این بخش نیست.

قاسمی از اقدامات در رفع کمبود سرمایه در بخش کشاورزی تشکیل صندوق های حمایت از بخش کشاورزی برشمرد و افزود: در حال حاضر 14 صندوق شهرستانی  راه اندازی شده و تا پایان سال هم چهار صندوق دیگر راه اندازی می شود که این صندوق ها در اشتغال زایی بخش کشاورزی نقش موثری دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پاداش پایان خدمت و مانده مرخصی بازنشستگان از سال 96 تاکنون، هزینه تجهیز و نوسازی مراکز و ساختمان های زیر مجموعه این سازمان و تامین هزینه مبارزه با ملخ را از جمله اعتبارات مورد نیاز این سازمان برشمرد.