رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در نشست "اتاق گفتمان امور دام" ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطر شهدای جنگ تحمیلی گفت: امروز ذرت علوفه ای هکتاری ۱۰۰ تن، با مصرف ۴۰۰۰ متر مکعب آب تولید می شود.

به گزارش خبرگذاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس ، محمد مهدی قاسمی افزود: این در حالی است که در گذشته با مصرف ۱۲۰۰۰ متر مکعب آب فقط ۶۰ تن ذرت در هکتار تولید می شده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ایران کشوری بسیار بزرگ با منابع مختلف و دارای سرمایه های بسیار زیادی است از سویی صنعت دام صنعتی است وابسته شاید کسانی که در گذشته برنامه ریزی کرده اند این صنعت را از دیرباز وابسته ایجاد کرده اند.

وی تصریح کرد: مراکز تحقیقاتی می بایستی فعالانه تر در این زمینه گام بردارند و در زمینه علوفه های جایگزین گام های موثری را بردارند و بسته های راهگشا ارائه دهند به عنوان مثال طرحی بدهند که در آن سویا را در الگوی کشت جایگزین کرد.

قاسمی بیان کرد: با استفاده از سویا می توان هم در زمینه خود کفایی در تولید روغن گام برداشت و نسبت به استحصال روغن از آن اقدام نمود و هم می توان از کنجاله آن در جیره غذایی دام و طیور استفاده کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی خوبی که در استان فارس وجود دارد امکان استفاده از علوفه های جایگزین با مشارکت بخش خصوصی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس امکان پذیر است تا بتوان راهکاری برای برون رفت از این شرایط را داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس یادآور شد: استفاده از سایر نهاده ها و جایگزین نمودن آن ها و یا امکان تولیدشان در کشور، از مهمترین راهکارهای برون رفت از این شرایط است.

وی تاکید کرد: نظارت ها هم سخت گیرانه تر می شود تا نهاده ها به دست تولیدکنندگان برسد و در ازاء آن هم؛ تولیدی که باید تحویل دهند حتما  تولید و تحویل داده شود.

قاسمی ابراز داشت: ما هیچ چیز پنهان کاری نداریم و نسبت به هیچ فرد و گروهی تفاوت                   نمی گذاریم و البته زنجیره های تولید در اولویت هستند و با هم فکری، هم افزایی و تعاملات بیشتر می توانیم بر مسایل و مشکلاتی که در این دوران سخت داریم فائق آییم.

در ادامه این جلسه معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در بحث نهاده ها به رغم وجود مشکلات موجود در سطح کشور، تا جایی که در توان داشتیم تلاش کرده ایم نهاده ها تامین شود.

کرامت الله کیومرثی افزود: در زمینه تامین نهاده ها، نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی ارسال شده است تا سهمیه استان فارس افزایش پیدا کند ضمن اینکه حاکی از آن است که ارز مورد نیاز تامین شده و به زودی مشکلات در این زمینه حل می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: اساسی‌ترین مشکلی که امروز داریم در مورد تهیه سویا برای مصرف در واحدهای مرغداری است که در صدد رفع آن هستیم.

شایان ذکر است که جلسه گفتمان امور دام و طيور با حضور مدیران عامل صنعت دام، طیور، شیلات و زنبور عسل استان فارس با رئیس، معاونین و مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و مدیران کل دستگاه های وابسته در سالن کوثر سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برگزار شد که در این جلسه مدیران عامل صنعت دام، طیور، شیلات و زنبور عسل استان فارس به بیان دیدگاه های خود پرداختند.