مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در راستای کاهش تصدی گری و تمرکز زدایی در حوزه فعالیت های زنبور عسل در سال 98، تمدید دفترچه های زنبورداری زنبورداران استان به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و تعاونی های زنبورداری مربوطه انجام می گردد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، علی رستگار افزود: جهت تمدید دفترچه زنبورداری، نیاز به حضور زنبورداران در مرکز سازمان جهاد کشاورزی نیست و تمدید پروانه از طریق مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و تعاونی های زنبورداری انجام می گردد .

وی بیان کرد: ضرورت این امر به دلیل فراوانی بهره برداران (حداقل 3000 نفر) بوده که علاوه بر ایاب و ذهاب موجب صرفه جویی در وقت و هزینه، همچنین کاهش خطرات جاده ای در رفت و آمد خواهد شد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: روش قبل به گونه ای بود که زنبوردار جهت تمدید و صدور دفترچه زنبورداری ابتدا به تعاونی زنبورداران و سپس به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و درنهایت به سازمان جهاد کشاورزی استان و اتحادیه زنبورداران مراجعه می کردند، لیکن در حال حاضر با زیر ساختی که از لحاظ آمارگیری از کلنی های زنبور عسل در شهرستان ها به وجود آمده است زنبورداران می توانند با مراجعه به تعاونی زنبورداران شهرستان و دریافت تائیدیه سرشماری، اقدام به تمدید دفترچه زنبورداری از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه اقدام نمایند.

وی تصریح کرد: دفترچه زنبورداری زنبورداران در واقع همان پروانه بهره برداری زنبورداری است که به عنوان شناسنامه یک زنبوردار به حساب می آید و کلیه خدمات زنبورداری دولتی و غیر دولتی از جمله اعطای نهاده ها، تسهیلات، صدور مجوزهای فعالیت، کوچ و اسکان، خدمات بیمه ای زنبوردار و کلنی ها و ... با ارائه آن صورت می گیرد.

رستگار تاکید کرد: شرایط صدور دفترچه زنبورداری شامل: عضویت در شرکت تعاونی زنبورداران محل اسکان، داشتن حداقل 40 کلنی زنبور عسل که به صورت حداقل 2 سال متوالی از طریق جهاد کشاورزی آمارگیری شده است و داشتن گواهی مهارت یا گواهی آموزشی از مراجع ذیصلاح از جمله اداره فنی و حرفه ای یا جهاد کشاورزی می باشد.