مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از آغاز فصل نوغانداری در این استان خبر داد و گفت: این مدیریت آماده تامین و تحویل تخم تفریق شده کرم ابریشم به متقاضیان دارای شرایط نوغانداری است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، رضا فزونی با اشاره به اینکه امکان تامین برگ توت و داشتن فضای مناسب شرط لازم برای نوغانداری است، تصریح کرد: ایستگاه نوغانداری این سازمان در سعادت شهر فعال و تخم تفریق شده مورد نیاز بهره برداران را فراهم می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه پرورش کرم ابریشم از جمله مشاغل خانگی زنان روستایی است، اظهار کرد: تا اواخر خرداد ماه امکان نوغانداری در استان فارس فراهم است که پیش بینی می شود بیش از 50 جعبه تخم تفریق شده توزیع شود.

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه پرورش کرم زنبورعسل زودبازده و به سرمایه گذاری چندانی نیازمند نیست، ابراز کرد: پیش بینی می شود در پایان فصل قریب به 1500 کیلوگرم پیله تر در این استان تولید شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان های شیراز، جهرم، سروستان، آباده، فسا و اقلید از جمله شهرستان های فعال استان فارس در نوغانداری هستند، ابراز کرد: درآمد  قریب به 15 میلیون ریالی حاصل از پرورش هر جعبه ی حدودا 25 هزار لاروی در یک دوره 35 روزه می تواند مشوق توسعه نوغانداری باشد.

فزونی با اشاره به اینکه نوغانداری بستر ساز بهبود اقتصاد خانوار روستایی است، می افزاید: برای پرورش هر جعبه تخم تفریق شده به 20 متر مربع فضای دارای شرایط دمایی و رطوبت مناسب نیاز است که به منظور تغذیه لاروها 600 تا 700 کیلوگرم برگ تازه مصرف می شود.

او ضمن دعوت از علاقه مندان برای مشارکت در ترویج و گسترش نوغانداری در استان فارس افزود: باغداران و کشاورزان علاقه مند به پرورش کرم ابریشم برای کسب اطلاعات دقیق می توانند به مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها و شهر ها یا مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان ها مراجعه کنند.