امروزه دستیابی به کشاورزی پایدار، امنیت غذایی و تولید اقتصادی عمدتاً با بهره گیری از دانش مهندسی کشاورزی امکان پذیر بوده و انجام تحقیقات مهندسی کشاورزی فراهم کننده بستر مناسب به منظور استفاده بهینه از نهاده ها برای نیل به اهداف خود اتکایی در تولید محصولات اساسی در بخش کشاورزی است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفتگو به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اهمیت افزایش بهره وری و توسعه اقتصادی در کشاورزی گفت: یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی در ایران کشاورزی است و آب اصلی ترین نهاده محدود کننده در این امر است.

جعفر صبوری پور تصریح کرد: شاخص بهره وری آب در ابتدای برنامه توسعه چهارم بین 0.8 تا 0.9کیلوگرم بر مترمکعب گزارش و در برنامه چشم انداز 20 ساله نیز این شاخص 1.6کیلوگرم بر مترمکعب هدف گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه "بهره وری آب" محور همه فعالیت های بخش کشاورزی است، ابراز کرد: استفاده از روش های نوین آبیاری، تسطیح اراضی، شبکه های آبیاری و زهکشی، کشت نشایی، کشاورزی حفاظتی، انتقال کشت از بهاره به پاییزه، کشت محصولات کم آب بر، استفاده از ارقام مقاوم به شوری و کم آبی و ارقام زودرس و میان رس و توسعه گلخانه ها از مصادیق بهره وری آب هستند.

صبوری پور به اهمیت بهره وری در سایر نهاده های تولید نیز در فعالیت های بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: به منظور افزایش عملکرد در واحد سطح، تامین بذور اصلاح شده و پربازده، کاهش مصرف بذر در هکتار، استفاده از تغذیه با سیستم های آبیاری، کشاورزی حفاظتی و استفاده از کودهای آلی در دستور کار قرار دارد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به سایر برنامه های این سازمان در افزایش بهره وری در بخش کشاورزی، بیان کرد: این اقدامات شامل کاهش ریزش در برداشت غلات با استفاده از ماشین آلات مناسب، افزایش ضریب درجه مکانیزاسیون، کاهش ضایعات در عملیات کشاورزی و پس از تولید با توسعه فعالیت های صنایع تبدیلی، سردخانه نگهداری و بسته بندی از دیگر مصادیق بهره وری در بخش کشاورزی است.

به گفته وی؛ بهره وری در نیروی انسانی یا افزایش دانش در هکتار، توصیه های فنی، انتقال یافته های علمی و اقدامات ترویجی و استفاده از ظرفیت مسئولین پهنه، محققین معین به کاهش هزینه های تولید و افزایش عملکرد در هکتار و در نهایت افزایش بهره وری در فعالیت های می انجامد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به بهره وری در زیربخش دام و طیور در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: افزایش بهره وری در انرژی، افزایش بهره وری در تبدیل دان به گوشت در طیور گوشتی، بهبود ضریب تبدیل خوراک در تولید شیر و گوشت قرمز از جمله سرفصل های اقدامات در این زمینه است.