معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سرمازدگی در سطح 38 هزار هکتار از باغ ها و مزارع 12 شهرستان این استان، مبلغی معادل 9800 میلیارد ریال خسارت زد.

 

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ، جعفر صبوری پوربا اشاره به اینکه در سنوات اخیر پدیده تغییر اقلیم با افزایش فراوانی، شدت و مدت وقوع مخاطرات اقلیمی همراه بوده است، تصریح کرد: دمای شبانه از نوزدهم تا بیست و سوم دی ماه در شهرستان‌های جنوبی استان فارس هر شب بین ۴ تا ۸ ساعت دمای تا منفی ۱۴ درجه رسید و خسارت زیادی به بخش کشاورزی وارد کرد.

وی با بیان اینکه ۸۲ درصد از خسارت در حوزه باغ ها و مابقی در زراعت بود، ابراز کرد: افت دمای شبانه به ۲۵ هزار هکتار از باغ ها و به صورت عمده باغ مرکبات مبلغی معادل 8080 میلیارد ریال و 13 هزار هکتار از محصولات زراعی شامل گندم، جو و کلزا، 1720 میلیارد ریال خسارت زد.

به گفته صبوری پور، شهرستان های داراب با  ۳۰۸0 میلیارد ریال، فسا 1960 میلیارد ریال و جهرم 1710 میلیارد ریال بیشترین خسارت را داشتند.

پیگیری جبران خسارت سرمازدگی

 

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه پیش از وقوع سرمازدگی به کشاورزان اطلاع رسانی و در خصوص پیشگیری توصیه های فنی شده است، ابراز کرد: اگرچه تنها اهرم حمایتی دولت از کشاورزان در شرایط عادی بیمه است اما اقداماتی در زمینه کاهش خسارت صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: از مسئولین ملی وزارت جهاد کشاورزی دعوت شد تا خسارت سرمازدگی به باغ ها و مزارع شهرستان‌های فسا، داراب، جهرم و قیروکارزین بازدید کنند و بدین ترتیب عمق خسارت به سطوح ملی انعکاس داده شد و امیدواریم که بخشی از خسارت جبران شود.

صبوری پور با اشاره به اینکه کمک بلاعوض، تسهیلات قرض‌الحسنه و تامین هزینه امهال بدهی تسهیلات بانکی باغداران خسارت دیده و تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات صندوق بیمه از جمله پیشنهادها به منظور کمک به خسارت دیدگان بود، افزود: تاکید شده که صندوق بیمه کشاورزی ارزیابی و پرداخت غرامت را ظرف مدت یک ماه انجام دهد.