معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: وجود سم در شیر و محصولات لبنی این استان شایعه است و عموم جامعه می توانند با خیالی آسوده نسبت به خرید و مصرف این محصولات اقدام کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس،  سیدعبدالله جزایری تصریح کرد: روز شنبه بیست و هشتم دی ماه، کارشناس مهمان در برنامه "سلام صبح بخیر" شبکه سه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد که شیرهای خام مصرفی در صنایع لبنی آلوده به سم آفلاتوکسین است که این امر پایه و اساس علمی ندارد.

 

وی با بیان اینکه هرگونه اظهار نظر در خصوص موضوعات مربوط به سلامت مواد غذایی از حساسیت بالایی در زمینه امنیت غذایی برخوردار است و امکان تحت الشعاع قراردادن تولیدات دامی کشور را دارد، افزود: این اظهار نظرها باید دارای مبانی علمی بوده و از مستندات لازم برخوردار باشد و در نهایت به تایید مراجع ذی صلاح و متولیان قانونی برسد که متاسفانه این امر در تولید برنامه سلام صبح بخیر رعایت نشده است.

جزایری ابراز کرد: نظارت بر تمامی قسمت های واحد های گاوداری شیری مانند تامین نهاده های دامی، تعلیف، بهداشت و درمان و نیز شیردوشی تحت نظارت دقیق کارشناسان فنی دامپروری و دامپزشکان انجام می شود.

 

به گفته وی، عملیات جمع آوری شیر توسط مراکز مجاز و قانونی و با نظارت کارشناسان فنی و به وسیله تجهیزات بهداشتی انجام و سپس توسط دستگاه های مخصوص آزمون های ویژه انجام می گیرد.

 

این مقام مسئول اظهار کرد: در انتهای این مسیر کارخانه های شیر و فرآورده های لبنی زمان تحویل گرفتن شیرخام، بار میکروبی و سموم موجود در شیر خام را بررسی کرده و در زمان فرآوری آن, استانداردها و پروتکل های بهداشتی کشوری و جهانی را به منظور مصرف داخلی و خارجی جهت صادرات محصولات به کشورهای مختلف را مورد توجه قرار می دهند.

 

جزایری تاکید کرد: اظهارات موهوم در شرایط خاص کنونی کشور چه به صورت عامدانه یا سهوی به نفع تولیدکنندگان شیر و محصولات لبنی و همچنین مصرف کنندگان نخواهد بود.