مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: طرح مدیریت تولید مثل دام سبک در استان فارس در حال اجرا است.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سید حبیب اله ساجدی افزود: پرورش و نگهداری گوسفند و بز در سطح استان به دلایل مختلف اقتصادی، اقلیمی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی بیشتر به صورت سنتی صورت گرفته به نحوی که تولید مثل و زایش گوسفند در اغلب زمان‏های سال پراکنده است.

وی بیان کرد: این پراکندگی در میزان هزینه و درآمد دامداران تأثیر به سزایی داشته به نحوی که به دلیل تولید بره‏های با وزن و سنین مختلف، برنامه‏ریزی مدونی برای اجرای مدیریت تغذیه و جیره نویسی برای این گونه دامداران میسر نبوده همچنین به واسطه قرارگیری دام‏های با سنین مختلف در کنار همدیگر، رعایت مسایل بهداشتی به طور صحیح با مشکل مواجه خواهد بود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: با اجرای طرح مدیریت تولید مثل، فحلی دام‏های سبک هم زمان شده و نتیجتاً برهها و بزغاله‏های هم سن و هم وزن حاصل می‏گردد که علاوه بر امکان اجرای مدیریت تغذیه مطلوب در پرورش و نگهداری حیوانات مولد و بره و بزغاله‏ها و همچنین امکان کنترل بهداشتی مناسب دام‏ها، امکان برنامه‏ریزی برای تولید بره و بزغاله‏ها بر اساس نیاز بازار و متناسب با قیمت مطلوب برای فروش نیز فراهم می‏گردد.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر، با اجرای این طرح، دامدار می‏تواند زمان تولد بره و بزغاله‏ها را تعیین نموده و بر اساس آن زمان فروش دام پرواری خود را بر اساس شرایط بازار تعیین نماید.

ساجدی تاکید کرد: هدف از اجرای طرح مدیریت تولید مثل دام سبک افزایش کمی، کیفی و تولید پایدار در زمینه تولید گوشت گوسفند و بز از طریق برنامه ریزی برای تولید هدایت شده در واحدهای پرروش گوسفند و بز و همچنین انتقال دانش فنی، یافته‏های تحقیقاتی و فناوری‏های نوین در زمینه تولید مثل، اصلاح نژاد و تغذیه در این گونه واحدها است.