رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در مراسم تودیع و معارفه معاون بهبود تولیدات دامی این سازمان گفت: استان فارس با تولید 7 درصد محصولات مختلف دامی، رتبه چهارم تولیدات دامی کشور را در اختیار دارد.

 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد مهدی قاسمی افزود: استان فارس در زمینه تولید محصولات دام و طیور دارای چندین زنجیره است و این مهم به دلیل این است که دولت فضای کسب و کار در این حوزه را به خوبی رصد نموده است.

وی بیان کرد: با توجه نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری به نام جهش تولید و با توجه به شرایط تحریمی که در کشور وجود دارد یکی از مهم ترین استراتژی های سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در حوزه امور دام افزایش بهره وری است که می بایستی در معاونت بهبود تولیدات دامی به طور خاص مد نظر قرار گیرد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بهره برداران رکورد دار ما چندین برابر بهره برداران با تولید متوسط محصول تولید می نمایند به عنوان مثال در حوزه تولیدات دامی بهره بردار رکورد دار 5/2 برابر متوسط تولید، در حوزه زراعت بهره بردار رکورددار 4 برابر متوسط تولید و در حوزه باغبانی 9 برابر متوسط تولید بوده است که با به کاربردن استراتژی بهره وری بایستی این گپ به وجود آمده بین بهره برداران رکورددار و بهره برداران متوسط برطرف گردد.

وی تصریح کرد: دومین استراتژی که بایستی در حوزه تولیدات دامی مدنظر قرار گرفته شود جایگزینی واردات نهاده های صنعت امور دام است که در این زمینه با هماهنگی مدیریت زراعت نسبت به جایگزینی علوفه و بالا بردن بهره وری در این زمینه باید اقدام شود، با محقق شدن این مهم، مشکل خوراک دام که بایستی از خارج از کشور تامین گردد، مرتفع شود.

قاسمی تاکید کرد: سومین استراتژی که بایستی در حوزه تولیدات دامی مدنظر قرار گرفته شود فعال نمودن واحدهای راکد و نیمه راکد است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات 6 ساله جزایری در پست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: در طول این مدت اقدامات خوبی از قبیل: تشکیل اتاق گفتمان امور دام، ایجاد سامانه سماصط که پس از اجرای آن در استان فارس به تمام استان های کشور تسری یافته است، صدور کارت شیر که در این استان طراحی و جاری سازی شده است و روزانه ۱۴۵۰ تن شیر تولیدی از ابتدای تولید در گاوداری تا انتها قابل پیگیری است، هویت گذاری امور دام و ... اشاره نمود.

قاسمی در ادامه ضمن آرزوی موفقیت برای کیومرثی تاکید کرد: در این معاونت بایستی به مسائلی مانند: دانش بنیان کردن بخش از جمله تجهیز نمودن دامداری ها به آبگرم کن های خورشیدی، گسترش طرح های الگویی، اصلاح نژاد دام سبک و سنگین، ساماندهی مجتمع ها با همکاری شرکت شهرک ها، بهره گیری از ظرفیت پهنه ها در تولید محصولات دامی، ارتباط بیشتر با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، تنوع بخشی به دام مانند توسعه پرورش شتر و توجه بیشتر به زنجیره های تولید، توجه ویژه نمود.

در این مراسم که با حضور محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سید محسن قائمی مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه، معاونین و مدیران این سازمان،  چند نفر از مدیران کل دستگاه های وابسته، مدیران عامل اتحادیه های دامداری، طیور، زنبورعسل، کشتارگاه دام و طیور، صنایع تبدیلی و تکمیلی فرآورده های لبنی و جمعی از تولیدکنندگان برگزار شد از سید عبدالله جزایری در طول تصدی 6 ساله اش در این سمت تجلیل و کرامت اله کیومرثی به عنوان معاون جدید معاونت بهبود تولیدات دامی معرفی شد.

کیومرثی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و دارای 26 سال سابقه کار، در سمت های رئیس تعاون روستایی شهرستان آباده، معاون بازرگانی سازمان تعاون روستایی استان فارس، مشاور رئیس سازمان تعاون روستایی فارس در امور بازرگانی و مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در امور دام بوده است.