معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تبدیل تهدیدها به فرصت با تنظیم در جیره غذایی استاندارد و تشکیل زنجیره های ارزش دام و طیور امکان پذیر است.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان فارس، کرامت اله کیومرثی افزود: اولین حرکت از دید اقتصادی در شرایط تحریم های ظالمانه برای تامین نهاده ها این است که اقتصادی تولید کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت استفاده بهره برداران از جیره متعادل، ضمن جلوگیری از دفع و ضایع شدن مواد مغذی و توجه به تغذیه ی استاندارد دام و طیور می توان تولید پایه را حفظ نموده و بهره وری را نیز ارتقاء داد به خصوص در تولید شیر خام، چرا که با استفاده بیشتر از حد نهاده هایی چون سویا، در صورتی که بالاتر از حد استاندارد به دام ها داده شود نه تنها مفید نمی باشد بلکه سبب افزایش دفع و ضایع شدن آن نیز می گردد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: از دیگر مسایل فنی و تخصصی که باید به آن توجه ویژه نمود موضوع طول دوره پرورش به خصوص در بخش طیور گوشتی می باشد زیرا که کوتاه کردن دوره پرورش طیور می تواند ضمن بهبود ضریب تبدیل غذایی و کاهش دوره پرورش به کمتر از چهل روز باعث کاهش قیمت تمام شده تولید و صرفه جوئی اقتصادی در تولید می گردد.

وی بیان کرد: اهمیت تغییر رویکرد و بهبود مدل کسب و کار در جهت بقا و استمرار تولید در بخش طیور اشاره نمود و توسعه ی زنجیره های تولید و نهایتا ایجاد زنجیره های ارزش را در برنامه ریزی استراتژیک به عنوان اولویت خاص عنوان و همچنین با اشاره به دو زنجیره تولید و عرضه گوشت مرغ که در استان فارس وجود دارد به توانمدی های استان فارس در این زمینه اشاره نمود.

کیومرثی اظهار کرد: با وجود مرغ لاین که یکی از سویه های تجاری داخل کشور است می توان در سال جهش تولید به میزان زیادی وابستگی صنعت طیور گوشتی را به جوجه یکروزه وارداتی کاهش داده و از خروج ارز جلوگیری نمود و از فشار تحریم‌ها بر این صنعت به نحو چشمگیری جلوگیری کرد.