معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با توجه به اینکه استان فارس قطب تولید شیر، گوشت قرمز و سفید و تخم مرغ کشور است و بخش دام و طیور عمده تولید و اشتغال استان را بر عهده دارد تامین نهاده این واحد ها برای ادامه تولید از دغدغه های اصلی این معاونت بوده و به حمد اله با توجه به تلاش های صورت گرفته در این زمینه توفیق نسبی حاصل شده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، کرامت اله کیومرثی افزود: در سال جاری با کاهش شدید نزولات آسمانی و خشکسالی شدید، مشکلات بسیار زیادی برای دامداران استان، به ویژه دامداران جنوب استان ایجاد شده، به همین دلیل میزان جو و ذرت در استان با کمبود شدید مواجه شده است.

وی تصریح کرد: با پیگیری های مجدانه این معاونت از وزارتخانه، خوشبختانه موفق به اخذ 23 هزار تن نهاده جو و ذرت بابت خشکسالی از وزارتخانه شدیم و بلافاصله با برنامه ریزی نهاده مذکور بین دامداران استان توزیع گردید تا در این برهه حساس تا حدی از مشکلات دامداران کاهش یابد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در طول این مدت به طور میانگین ماهانه مقدار85 هزار تن نهاده در بین واحد های تولیدی استان توزیع گردید که بخشي از نهاده مورد نياز گاوداران نیمه صنعتی، واحدهاي دامي سنتي، روستايي و دام‌هاي سبك که تعداد دام آن ها پایین می باشد به کارخانجات خوراك دام اختصاص داده تا با تولید خوراک و با قیمت مصوب بین دامداران توزیع گردد.

وی بیان کرد: در همین راستا و به منظور پایش و نظارت بر نهاده و خوراک دام توزیعی سامانه ای به نام سامانه سپند راه اندازی شده که با گردش کار و تایید همه بخش های مربوطه از قبیل امور دام شهرستان ها، تعاونی ها و اتحادیه ها خوراک دام به صورت آنلاین با درخواست دامدار و تایید مراجع مذکور به کارخانه مورد نظر دامدار سفارش داده شده و از مرحله سفارش تا تحویل خوراک تمام مراحل ثبت و قابل راست آزمایی و رصد می باشد.

کیومرثی اظهار کرد: با توجه به اینکه استان فارس با داشتن حدود 4 هزار واحد شیری مقام دوم تولید شیر کشور را دارد و این واحد ها سهم عمده ای از اشتغال و تولید شیر و گوشت کشور را بر عهده دارند لذا تهیه نهاده این دامداران از دغدغه های اصلی این معاونت بوده و با پیگیری های صورت گرفته خوشبختانه مشکل نهاده برای دام های شیری صنعتی دارای پروانه تا حد زیادی مرتفع و برای دامداران شیری صنعتی بدون پروانه هم برای رفع کامل مشکل نهاده آن ها و یکسان سازی تخصیص نهاده پیگیری هایی به صورت مستمر ادامه دارد.

وی تاکید کرد: در طول این مدت مقدار 47103 تن نهاده شامل جو، ذرت و سویا در بین دامدارن شیری صنعتی دارای پروانه و مقدار 37416 تن بین دامداران شیری صنعتی بدون پروانه استان از طریق سامانه بازارگاه توزیع شده است.

کیومرثی یادآور شد: در خصوص دامداری های گوشتی و پرواری صنعتی و همچنین دام سبک صنعتی استان هم همانند دامداران شیری، نهاده جو و ذرت به صورت مستقیم از طریق سامانه بازارگاه تخصیص یافته و برای سایر واحد های دام سبک و سنگین غیرصنعتی و روستایی هم سهمیه خوراک دام در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: در سال آبی گذشته، پاییز و زمستان کم بارشی را تجربه نموده ایم  و این کم بارشی اکنون به بهارامسال نیزمنتقل شده و از آثار مهم این کاهش بارش‌ها، پیش‌بینی کاهش تولید علوفه در مراتع و کمبود قابل ملاحضه غذای دام است و با عنایت به اینکه کمبود نهاده مشکل کشوری بوده، لذا تلاش مضاعفی را برای تهیه و توزیع نهاده های مورد نیاز لازم دارد و با وجود تعداد بالای واحد های دامداری سراسر استان، این معاونت تمام تلاش خود را صرف نموده تا مشکلات دامداران مرتفع و تولید آن ها لطمه ای وارد نگردد.