معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه طرح عملیاتی شدن طرح نسخه نویسی کلینیک ها و داروخانه های گیاهپزشکی؛ در مجموعه توزیع سموم و نهاده های کشاورزی گل سم گرگان گفت: نسخه نویسی سموم در کلینیک های گیاهپزشکی با هدف کنترل و پایش سموم و مصرف درست آن ها در بخش کشاورزی  اجرایی می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، فرهاد شریفی افزود: نقش سموم در تولیدات کشاورزی از این ‌لحاظ مهم است که باقیمانده سموم و شیوه‌های مصرفی آن و اتفاقاتی که می‌تواند برای سلامت جامعه داشته باشد بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: با اجرای طرح نسخه نویسی یک نمونه گیاهی که توسط بهره بردار به کلینیک آورده می شود مورد بازدید قرار می گیرد و در صورت نیاز مزرعه و باغ نیز مورد بازدید قرار می گیرد و با توجه به اینکه در کلینیک گیاهپزشکی همواره متخصص حضور دارد و نسبت به تشخیص نوع آفت و بیماری اقدام و نسبت به تجویز نسخه برای درمان و معالجه اقدام می نماید.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در این روند دقیقا مشابه گروه پزشکی رفتار می شود و بعد از نسخه نویسی مصرف‌کننده نسخه را دریافت و به داروخانه کشاورزی تحویل می دهد بنابراین در این روش میزان مصرف سم و موارد مصرف سموم قابل رصد است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۱ طرح نسخه نویسی سموم کشاورزی  به طور کامل در سطح استان فراگیر می شود، ابراز کرد: با این روند در سال آینده فروش آزاد و عرضه آزاد سموم نداریم و هر اختلاف و خطایی که در این زمینه  اتفاق بیفتد کاملاً قابل ردیابی است و برداشت ما براین است که شبکه بسیار سالم تری در این زمینه خواهیم داشت و امیدواریم که این طرح که برای اولین بار در استان فارس در حال اجرا است در آینده ای نزدیک در سراسر کشور اجرایی شود.

شریفی تاکید کرد: با توجه به شرایط اقلیمی، خاک، نوع کشت و نوع محصول و همچنین استفاده از داده های هواشناسی هر ۱۵ روز یکبار بولتن کشاورزی تهیه می شود و با بررسی داده های هواشناسی در ۲ هفته طی شده و پیش بینی های هواشناسی در هفته پیش رو نسبت به پیش آگاهی در زمینه آفات و بیماری های گیاهی اقدام و این پیش آگاهی ها توسط اداره روابط عمومی سازمان به مرکز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مرکز فارس جهت اطلاع به بهره برداران ارسال می گردد.

در ادامه این مراسم مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: اهمیت مصرف صحیح آفت کش های گیاهی در سلامت جامعه اهمیت بسزایی دارد.

حمید رضا دبیری افزود: در این راستا قانون حفظ نباتات در سال ۱۳۴۶ تصویب شده و یک فصل کامل مربوط به فروشنده های سموم و قوانین مربوط به نفت است و این قوانین به صورت کامل است و هنوز تغییر پیدا نکرده است.

وی تصریح کرد: در این قانون سعی شده خرید، توزیع، واردات و صادرات سموم به نحوی که کمترین خطر را داشته باشد ساماندهی شود و کسانی می توانند در عرصه فروشندگی سموم فعالیت داشته باشند که مدارک تحصیلی داشته باشند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: با هماهنگی های صورت گرفته با این کلینیک مقرر شد زمانی که بهره بردار اقدام به ارائه نمونه گیاهی می نماید کلینیک گیاهپزشکی هزینه ای بابت تشخیص از بهره بردار دریافت ننماید.

وی تصریح کرد: پس از تشخیص عارضه، مسئول فنی کلینیک نسبت به نسخه نویسی اقدام و جهت استقبال کشاورزان از این طرح سم تجویز شده به قیمت عمده در اختیار بهره بردار قرار می گیرد.

دبیری افزود: نسخه نویسی اصل و اساس ساماندهی سموم در بخش کشاورزی است که با آغاز طرح نسخه نویسی در استان فارس در آینده ای نزدیک شاهد گسترش این مهم در کشور باشیم و سمی بدون نسخه به فروش نرود.

در ادامه این مراسم مديرعامل شركت رويش سم كيميا گفت: ما اعتقاد داريم كه در هنگام بروز آفات و بيمارى ها و حتى قبل از زمان كاشت محصول، كشاورز تنها بايد يك مراجعه كننده و  دريافت كننده خدمات تخصصى باشد و هيچ دغدغه ديگرى را در فكر و ذهن خود نداشته باشد.

محمد حسنی با بيان اينكه كشاورزان ما امروزه درگير يك سيستم سنتى مبارزه با آفات و بيمارى ها هستند، اظهار کرد: پايبندى به همين سيستم سنتى نيز باعث شده تا كشاورزان در برخى موارد براى مقابله با يك آفت يا بيمارى، پنج، شِش نوع سم مختلف را مورد استفاده قرار دهند و حتى به نتيجه  دلخواه هم نرسند.

وی تصریح کرد: بسيارى از سمومى كه توسط كشاورزان براى مقابله با آفات و بيمارى ها مورد استفاده قرار مى گيرد، عملا ضرورتى  ندارند و آن ها مى توانند با مراجعه به مجموعه ما و دريافت خدمات مشاوره اى و نسخه نويسى رايگان، با كمترين هزينه و بيشترین بهره ورى مشكل زمين يا باغ خود را حل كنند.

حسنی يكى ديگر از فوايد و مزاياى استفاده از خدمات مشاوره اى كلينيك نسخه نويسى گياه پزشكى شركت رويش سم كيميا را حفظ كيفيت محصولات كشاورزى و كاهش آلايندگى شيميايى آن ها به منظور حفظ امنيت غذايى شهروندان عنوان كرد و ادامه داد: اراده ما براين است كه خدمات مشاوره و مبارزه با آفات و بيمارى ها را به عنوان يك فرهنگ در ميان كشاورزان شيراز و استان فارس و حتى ديگر مناطق كشور نهادينه كنيم.

مديرعامل شركت رويش سم كيميا همچنين گسترش توليد محصولات سالم  در سراسر كشور را از جمله اهداف فعاليت مجموعه متبوع خود عنوان كرد و اذعان کرد: در اين مجموعه 15 نفر نيروى متخصص در كنار يكديگر كار مى كنند كه اكثر آن ها كارشناس ارشد گياه شناسى، حشره شناسى و سم شناسى هستند.

وی در بخش  ديگرى از سخنان خو د به تلاش براى تشويق كشاورزان به دريافت گواهينامه "آى.سى.ام" يا گواهى محصولات سالم اشاره و خاطرنشان كرد: اين گواهينامه نشان مى دهد كه كشاورز در توليد محصولات خود كمترين آلايندگى و استفا ده از سموم و كودهاى شيميايى را داشته است.

حسنی با تأكيد بر اين كه اميد ما اين است كه اين كار به صورت يك فرهنگ عمومى درآيد، تاکید کرد: اگر اين اتفاق بيفتد و همه كشاورزان، براى دريافت اين گواهينامه اقدام كنند عملاً بخش قابل توجهى از امنيت غذايى  در كشور ما تامين و تثبيت مى شــو د.

مديرعامل شركت رويش سم كيميا با اشــاره به اين كه اين شركت از سال 1376 تا كنون به فعاليت مشغول بو ده است، ابراز کرد: اين مجموعه از سيستم ها، ابزارها و كارشناسان داراى تجربه لازم براى پيشگيرى و  درمان آفات و بيمارى هاى بخش كشاورزى برخور دار است و مى توانيم بگوييم در 95 درصد بيمارى ها و آفات، امكان پيشگيرى و درمان وجود  دارد، مگر اينكه درختان يا گياهان در باغ يا زمين كشاورزى، به بيمارى لاعلاج  دچار شده باشند.

وی در ادامه سخنان خود با تاكيد بر اينكه خود درمانى يا مزرعه  درمانى توسط كشاورزان خطرات و خسارت هاى جبران ناپذيرى را مى تواند براى آن ها و عموم مردم به دنبال  داشته باشد، یادآور شد: انتخاب تصادفى سموم توسط كشاورزان به هيچ عنوان نمى تواند تضمين كننده حل مشكل و يا آفت ها و بيمارى هاى رخ  داده باشد، علاوه بر اين ها آن ها را دچار هزينه هاى گزاف سم پاشى و كارگر و همچنين از دست رفتن زمان مفيد درمان، آلوده شدن محصول به مواد شيميايى و در نتيجه از دست رفتن محصول كشاورزى و بازار مصرف مى كند.

حسنی با بيان اينكه مشكلات ناشى از مزرعه درمانى توسط كشاورزان قابل توجه است و عملاً همه چيز  در اين شرايط در ابهام قرار دارد، گفت: تلاش ما در "كلينيك نسخه نويسى گياه پزشكى شركت رويش سم كيميا" اين است كه زحمات كشاورزان را كم كنيم و او فقط مراجعه كننده باشد و علاوه بر اين زمينه كاهش هزينه هايش را فراهم كنيم و همه امور اعم از تشخيص بيمارى به عنوان قدم اول درمان تا تجويز درست و رعايت دز كود و سموم به عنوان فرآيند درمان، به صورت تخصصى توسط كارشناسان ما انجام شــود.

مديرعامل شركت رويش سم كيميا با ابراز خرسندى از اينكه پس از طى مراحل بسيار زياد  توانسته است اعتماد كشاورزان را جلب كند، خاطرنشان كرد: با توجه به راه كارهايى كه داديم كشاورزان مناطق مختلف را راضى كرديم با ما همــكارى كنند و اين سيستم براى آن ها به اجرا در آيد.

به گفته حسنى، پس از يك بار انجام اين فعاليت ها، خود كشاورزان از ما مى خواستند كه با آن ها همكارى كنيم و مراحل مشاوره و پيگيرى را از كاشت تا برداشت براى آن ها به اجرا بگذاريم كه از انتخاب نوع بذر تا پيشگيرى و درمان بيمارى ها را شامل مى شد.

وى با تاكيد بر اين كه به  دنبال توسعه و ارائه خدمات خود به كشاورزان سراسر كشور هستيم؛ بيان کرد: ما هيچ هزينه اى را در مرحله مشاوره و نسخه نويسى از كشاورزان اخذ نمى كنيم و تنها هزينه هاى سموم و خدمات اجرايى از متقاضيان دريافت مى شود.

به گفته وی، هدف اين مجموعه اين است كه كشاورزان با كمترين استفاده از سموم و كودهاى شيميايى، توليد محصولات سالم و ارگانيك را در دستور كار قرار دهند و با توجه به اينكه سموم تقلبى به صورت خارج از شبكه و ارزان قيمت در بازار عرضه مى شود، فرهنگ استفاده از خدمات كلينيك هاى نسخه نويسى نهادينه شو د و سموم اصلى و با كيفيت با قيمت مناسب مورد استفاده قرار گيرد.

حسنى در همين راستا به كشاورزان توصيه كرد: تا سموم مورد نياز خود را صرفاً از فروشگاه ها و عاملين توزيع مجاز و داراى پروانه و مورد تاييد سازمان حفظ نباتات تهيه كنند.

وى در پايان سخنان خود با قدردانى از همكارى و همراهى كارگشا و راهگشاى مديران سازمان جهاد كشاورزى و حفظ نباتات استان فارس، سازمان نظام مهندسى كشاورزى و منابع طبيعى استان و همچنين اتحاديه فروشندگان سموم كشاورزى ابراز کرد: اميدواريم به توانيم به شعار خود كه "كشاورز بايد تنها  يك مراجعه كننده و گيرنده خدمات باشد و  دغدغه  ديگرى نداشته باشد" جامه عمل به پوشانيم.

شایان ذکر است که در ادامه عملیاتی شدن طرح نسخه نویسی کلینیک های و داروخانه های گیاه پزشکی؛ مجموعه توزیع سموم و نهاده های کشاورزی گل سم گرگان به مدیریت حسنی و کلینیک گیاهپزشکی اندیشه به مسئولیت فنی رئوفی،  به عنوان  چهارمین کلینیک در استان فارس و در شهر شیراز آغاز به کار کرد و در این مراسم فرهاد شریفی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، احمدی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، دبیری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، واحدی پور رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و جمعی از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس نیز حضور داشتند.