کارشناس و مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: مهم ترین چالش در زمینه تولید گیاهان دارویی نبود صنایع فرآوری و بازاریابی مناسب محصولات مربوط می باشد.


به گزارش خبرگزاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس ، حشمت اله صادقی رفع این دو چالش را زمینه ساز برطرف شدن بخش قابل توجهی از مشکلات تولیدکنندگان گیاهان دارویی عنوان کرد و افزود: وقتی کشاورزان بخش قابل توجهی از توان فیزیکی و سرمایه ای خود را برای تولید یک محصول صرف می کنند انتظار دارند آن محصول را به صورت تضمینی به فروش برسانند؛ براین اساس بازاریابی به عنوان یکی از حلقه های زنجیره ارزش باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد تا شاهد فروش محصول در بازارهای داخلی و خارجی باشیم. وی با اشاره به روند رو به رشد تولید گیاهان دارویی در استان فارس، ابراز کرد: این روند صعودی گواهی است برای اینکه در زمینه فرآوری محصولات برای اسانس گیری، تولید دارو، بسته بندی و ... اقدامات چشمگیرتری را شاهد باشیم.
مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه سخنان خود با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر صادرات گیاهان دارویی، زعفران و گل محمدی خاطر نشان کرد: علی رغم این که نسبت به سال گذشته کاهش تولید نداشتیم، اما صادرات با کاهش مواجه شد و رشد لازم را به دست نیاورد.

وی با تاکید بر این که در حوزه تولید گیاهان دارویی مشکل و چالش خاصی در فارس وجود ندارد، تصریح کرد: با این حال در زمینه های برندسازی، بازاریابی، احداث صنایع فرآوری باید برنامه های جدی تری داشته باشیم.
صادقی بیشترین تولیدات گیاهان دارویی در فارس را در زمینه زعفران، شیرین بیان، گل محمدی، خاک شیر، زیره سبز، به لیمو، اسطوخودوس، مریم گلی، بادرنجبویه، مرزنجوش، آویشن باغی، آنغوزه، مورد، اِستِویا، آلوئه ورا و ... عنوان کرد و اظهار کرد: اگر زرشک و زعفران را در نظر نگیریم استان فارس به لحاظ تولید و تنوع گیاهان دارویی رتبه اول کشور را در اختیار دارد اما با توجه به این که حجم قابل توجهی از محصول زرشک و زعفران کشور در استان های خراسان رضوی و جنوبی تولید می شود، آن ها رقبای جدی ما محسوب می شوند.
به گفته مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، بین 50 تا 60 گونه گیاه دارویی در این استان کشت می شود که با محاسبه گونه های خود روی طبیعت، تنوع محصول بیش از این تعداد خواهد بود.
وی با تاکید بر این که امکان توسعه کشت گیاهان دارویی در همه شهرستان‌های استان فارس وجود دارد، بیان کرد: هر چند برای دستیابی به تولید اقتصادی باید به ظرفیت ها و قابلیت های هر منطقه توجه شود، اما در حال حاضر شهرستان‌های لار، لامرد، خنج، جهرم، ممسنی، رستم، مرودشت، بوانات، پاسارگاد و سپیدان بیشترین میزان تولید گیاهان دارویی را به نام خود ثبت کرده اند.

وی سطح زیر کشت گل محمدی و سایر گیاهان دارویی در استان فارس را رقمی بالغ بر 18 هزار و 600 هکتار اعلام کرد و گفت: براساس آمار سال گذشته از این میزان سطح زیرکشت بیش از 20 هزار تن انواع گیاهان دارویی برداشت شده است.
مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکید کرد: حمایت از فعالیت های مرتبط با تولید گیاهان دارویی، راه اندازی واحدهای فرآوری و بسته بندی در دو حوزه صدور مجوز و پرداخت تسهیلات به علاقمندان انجام می شود.
وی همچنین با تاکید بر این که در صدور مجوزها حداکثر حمایت از متقاضیان انجام خواهد شد، یادآور شد: بخشی از مجوزها در حیطه اختیارات سازمان جهاد کشاورزی، بخشی در حوزه سازمان صمت و بخشی نیز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی است که تلاش می شود در سریع ترین زمان ممکن در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.