معیار های مدل تعالی سازمانی

معیار 1 : رهبری

ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ رﻫﺒﺮاﻧﻲ دارﻧﺪ ﻛﻪ آﻳﻨﺪه را ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻛﺸﻴﺪه، ﻣﺤﻘﻖ ﻣﻲ ﺳﺎزﻧﺪ و ﻫﻤﻮاره ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﻟﮕﻮ ﺑﺮای ارزش ﻫﺎ و اﺧﻼق ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ اﻳﻔﺎی  ﻧﻘﺶ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ .آﻧﻬﺎ اﻟﻬﺎم ﺑﺨﺶ و اﻧﻌﻄﺎف ﭘﺬﻳﺮﻧﺪ و ﺳﺎزﻣﺎن را ﻗﺎدر ﻣﻲ ﺳﺎزﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺮای ﺣﺼﻮل اﻃﻤﻴﻨﺎن از ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻣﺪاوم،  ﻣﻘﺘﻀﻴﺎت آﻳﻨﺪه را  ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﻛﺮده ، عکس العمل نشان می دهند.

 

معیار 2: استراتژی

ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ ﻣﺄﻣﻮرﻳﺖ و ﭼﺸﻢ اﻧﺪاز ﺧﻮد را از ﻃﺮﻳﻖ ﺗﺪوﻳﻦ و اﺟﺮای اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻣﺤﻘﻖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر، اﻫﺪاف ﻛﻼن  اﻫﺪاف ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ، ﻣﺪلﻫﺎی ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر، ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻫﺎ ، اﻗﺪاﻣﺎت ، ﭘﺮوژه ﻫﺎ و ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺮای ﺗﺤﻘﻖ اﺳﺘﺮاﺗﮋی را ﻧﻴﺰ ﺗﻮﺳﻌﻪ داده،  ﺑﻪ ﻛﺎر ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ و ﻣﻮرد ارزﻳﺎﺑﻲ ﻗﺮار ﻣﻲ دﻫﻨﺪ .

 

معیار 3: کارکنان

ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺧﻮد را ارج ﻣﻲ ﻧﻬﻨﺪ و ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ را اﻳﺠﺎد ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻃﺮﻓﻴﻦ از ﻃﺮﻳﻖ ﻫﻤﺴﻮﻳﻲ اﻫﺪاف ﻓﺮدی و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﻴﺴﺮ  ﺷﻮد .اﻳﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻗﺎدر ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده از داﻧﺶ و ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺧﻮد در راﺳﺘﺎی ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻫﺎ، ﺗﺮوﻳﺞ ﻋﺪاﻟﺖ و ﺑﺮاﺑﺮی ، ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط، ﺗﺸﻮﻳﻖ، ﻗﺪرداﻧﻲ و ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻣﻲﭘﺮدازﻧﺪ ﺗﺎ در آﻧﻬﺎ اﻳﺠﺎد اﻧﮕﻴﺰه و ﺗﻌﻬﺪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ .

 

معیار 4: همکاری و منابع

ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ ﻫﻤﻜﺎری ﻫﺎی ﺑﻴﺮوﻧﻲ و ﻣﻨﺎﺑﻊ دروﻧﻲ را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲ از اﺳﺘﺮاﺗﮋی و اﺟﺮای اﺛﺮﺑﺨﺶ ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎ ، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﺑﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺗﺒﺪﻳﻞ می ﻛﻨﻨﺪ .اﻳﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ از ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺛﺮﺑﺨﺶ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻧﺎﺷﻲ از برقراری ﻫﻤﻜﺎریﻫﺎ و ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮی ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻤﻴﻨﺎنﻣﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ .

 

معیار 5: فرآیند ها، ﻣﺤﺼﻮﻻت و ﺧﺪﻣﺎت

 ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎ را مدیریت کرده، بهبود می بخشند. این سازمان ها در طراحی، تولید و تحویل ﻣﺤﺼﻮﻻت و ﺧﺪﻣﺎت ، ﺧﻠﻖ ارزش ﻓﺰاﻳﻨﺪه ﺑﺮای ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن و ﺳﺎﻳﺮ ذی ﻧﻔﻌﺎن را همواره مد نظر دارند و مدل کسب وکار خود را با در نظر گرفتن ارزش پیشنهادی توسعه داده و اجرا می کنند.

 

معیار 6: نتایج مشتریان

ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪای ﻛﻪ ﻧﻴﺎزﻫﺎ و اﻧﺘﻈﺎرات ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن را ﺑﺮآورده ﻛﺮده ﻳﺎ از آن ﻓﺮاﺗﺮ ﻣﻲرود دﺳﺖ ﻣﻲﻳﺎﺑﻨﺪ و ﻧﺘﺎﻳﺞ ، از ﭘﺎﻳﺪاری  اﻃﻤﻴﻨﺎن ﻣﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ .  آن  ﻫﺎ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای از ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﺑﺮداﺷﺘﻲ و ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻋﻤﻠﻜﺮدی ﻣﺮﺗﺒﻂ را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارزﻳﺎﺑﻲ ﺟﺎری ﺳﺎزی ﻣﻮﻓﻖ اﺳﺘﺮاﺗﮋی و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻧﻴﺎزﻫﺎ و اﻧﺘﻈﺎرات ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ  ﻛﻨﻨﺪ .

 

معیار 7 : نتایج کارکنان

ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪای ﻛﻪ ﻧﻴﺎزﻫﺎ و اﻧﺘﻈﺎرات  ﻛﺎرﻛﻨﺎن را ﺑﺮآورده ﻛﺮده ﻳﺎ از آن ﻓﺮاﺗﺮ ﻣﻲرود، دﺳﺖ ﻣﻲﻳﺎﺑﻨﺪ و از ﭘﺎﻳﺪاری ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻃﻤﻴﻨﺎن ﻣﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ.آن ﻫﺎ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای ﺷﺎﺧﺺ از  ﻫﺎی ﺑﺮداﺷﺘﻲ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﻋﻤﻠﻜﺮدی ﻣﺮﺗﺒﻂ را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارزﻳﺎﺑﻲ ﺟﺎری ﺳﺎزی اﺳﺘﺮاﺗﮋی و برنامه های مبتنی بر نیاز ها و اﻧﺘﻈﺎرات ﻛﺎرﻛﻨﺎن اﺳﺘﻔﺎده میﻛﻨﻨﺪ .

 

معیار 8: نتایج جامعه

ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪای ﻛﻪ ﻧﻴﺎزﻫﺎ و اﻧﺘﻈﺎرات  ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺑﺮآورده ﻛﺮده ﻳﺎ از آن ﻓﺮاﺗﺮ ﻣﻲرود، دﺳﺖ ﻣﻲﻳﺎﺑﻨﺪ و از ﭘﺎﻳﺪاری ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻃﻤﻴﻨﺎن ﻣﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ. آن ﻫﺎ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای از ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﺑﺮداﺷﺘﻲ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﻋﻤﻠﻜﺮدی ﻣﺮﺗﺒﻂ را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارزﻳﺎﺑﻲ ﺟﺎری ﺳﺎزی موفق اﺳﺘﺮاﺗﮋی و  ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣﺒﺘﻨﻲ برنیازها و اﻧﺘﻈﺎرات ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺘﻔﺎده میﻛﻨﻨﺪ .

 

 

معیار 9 : نتایج سازمانی

سازمان های متعالی به نتایج برجسته ای که انتظارات سازمان ، نهادهای بالادست، سهامداران و مدیران را برآورده کرده و یا از آن فراتر می رود، دست می یابند و از پایداری این نتایج اطمینان می یابند. معیار نتایج سازمانی نشان می دهد که سازمان های متعالی در ارتباط با جاری سازی موفق استراتژی ، برنامه ها و اجرای فرآیند ها ، به چه دستاورد ها و نتایجی دست یافته اند.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=834

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
پشتیبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس
سلام
چگونه می توانم کمک کنم؟