برداشت (چین ) دوم از گیاه دارویی «سرخارگل» در شهرستان داراب آغاز شد

 

 

IMG 5102

برداشت (چین )  دوم از گیاه دارویی «سرخارگل» در شهرستان داراب آغاز شد

کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: داراب به لحاظ برخورداری از پتانسیل های کاملا مناسب، یکی از مناطق مستعد در زمینه کشت و توسعه گیاهان دارویی بوده که با آغاز نیمه فصل پاییز برداشت دوم برخی از گیاهان دارویی چون «سرخارگل» در این شهرستان آغاز شده است.

علی صوابگر افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر، کاهش منابع آبی و تغییر الگوی کشت در شهرستان، توسعه کشت گیاهان دارویی رو به افزایش است به همین دلیل بیش از پنج هکتار از ارضی آبی شهرستان زیر کشت گیاه سرخارگل رفته است.

وی در خصوص شرایط کشت این گیاه گفت: این گیاه به نور فراوان نیاز داشته و در انواع خاکهای سبک و متوسط، رشد کرده و شرایط خشکی را به خوبی تحمل می کند.

این کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان داراب تکثیر این گیاه را بوسیله بذر در خزانه اعلام و زمان کاشت نشا آن را بعد از رفع یخبندان در اسفند ماه ذکر کردو افزود: در هر هکتار بطور متوسط متوسط ۶۰ تا ۷۰ هزار نشاء کشت می شود و متوسط برداشت از هر هکتار ۴ الی ۵ تن محصول خشک است که هر کیلو بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار ریال به فروش می رسد.

صوابگر از جمله خواص این گیاه دارویی را مقابله با عفونت ها و تقویت سیستم ایمنی بدن عنوان کرد و گفت: این گیاه غیر از موارد ذکر شده برای درمان مارگزیدگی، بیماریهای لثه و دهان، سرماخوردگی، برونشیت کار برد دارد .این گیاه به عنوان یک گیاه ضد سرطان نیز مطرح می باشد .

وی از مهمترین مشکلات گیاهان دارویی در شهرستان داراب را بی ثباتی خرید و فروش و همچنین عدم تحقیقات لازم در خصوص کشت انواع گیاهان دارویی در این منطقه اعلام کرد.

در شهرستان داراب بیش از ۶۰ هکتار سطح زیر کشت انواع گیاهان دارویی شامل : نعناع ، سر خار گل ، کاسنی ، شاه تره ، ترخون و… قرار دارد، که سالیانه بیش از ۱۵ میلیارد ریال عاید کشاورزان دارابی می شود.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24782

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *