معرفی ارقام جدید پنبه و گندم در هفته پژوهش

 

IMG 0529در هفته پژوهش  صورت گرفت

معرفی ارقام جدید پنبه  و گندم در هفته پژوهش

در هفته پژوهش از سه نفر از محققین برتر معاونت تحقیقات کشاورزی فارس داراب با اهدای لوح تقدیر قدردانی بعمل آمد.

طی مراسمی که در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در هفته پژوهش با حضور ریاست سازمان جهاد کشاورزی ، معاونین و نماینده ولی فقیه و اعضای هیئت علمی و مربیان و اساتید برگزار گردید از سه نفر از محققین برتر معاونت تحقیقات کشاورزی فارس -داراب قدردانی بعمل آمد .

دکتر طهماسبی معرفی رقم گندم مهرگان و شوش و مهندس دستفال در معرفی ارقام جدید پنبه و گندم رقم شبرنگ و مهندس حکمت در معرفی رقم پنبه لطیف .

این اعضاء هیئت علمی از جمله خصوصیات گندم دوروم شبرنگ عدم ریزش دانه ، کاهش خسارت پرندگان ، متحمل بودن به ورس  بوته واینکه ضایعات دانه آن در فرایند برداشت حداقل می باشد عنوان نمودند.

معرفی ارقام گندم دوروم (ماکارونی) در استان فارس، از اثرگذارترین  دستاورد تحقیقات کشاورزی کشور پس از انقلاب اسلامی بود که منجر به تأمین آرد سمینولای مورد نیاز صنایع ماکارونی، کنترل بیماری خطرناک و قرنطینه ای سیاهک ناقص و ایجاد تنوع ژنتیکی (حدود 20% سطح زیر کشت گندم استان) برای کاهش خسارت زنگ زرد در نظام زراعی غلات شد. در همین راستا، گندم دوروم جدید شبرنگ در سال جاری معرفی شد که فعلا اولین مرحله تکثیر بذر آن در طبقه مادری در سال زراعی 93-1932 انجام و برای کاشت در سال جاری در اختیار گندمکاران قرار گرفت. رقم پنبه لطیف داراي عملكرد بالا و مقاوم به شوري بوده و كيفيت الياف آن نیز خوب مي باشد .

IMG 8515

IMG 0542

IMG 0555

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24788

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *