کارگاه آموزشی پرورش گیاهان دارویی

دوره آموزشي پرورش گياهان دارويي با استقبال کشاورزان و فارغ التحصيلان رشته هاي کشاورزي در سالن اجتماعات مديريت جهاد کشاورزي برگزار گرديد.
در ابتدا خانم مهندس شمشمي کارشناس واحد باغباني از حمايت و ترويج کشت و کار اين نوع از گياهان توسط مديريت جهاد کشاورزي اطلاع داده و از گياهاني که در شهرستان پاسارگاد طي سال هاي اخير کاشته شده است مطالبي را به شرح زير بيان نمود:
1-زعفران(طلاي سرخ،سلطان ادويه جات)
گياه دارويي زعفران از خانواده زنبقيان مي باشد.گياهي چندساله که توسط بنه(پياز)تکثير شده و در شرايط آب و هوايي و بافت خاک متنوع کشت مي گردد و ليکن در مناطق گرمسيري با زمستان ملايم و بافت خاک شني رسي عملکرد بالاتري دارد.با توجه به اينکه دوره رشد زعفران در پاييز و زمستان مي باشد و در اين مدت بارش برف و باران داريم در نتيجه اکثر نياز آبي آن از اين طريق تامين مي گردد. بهترين فصل کاشت پياز زعفران خرداد مي باشد ولي تا اواسط مهر نيز مي توان اقدام به کشت آن نمود بهتر است قبل از کاشت با توجه به آزمايش نمونه آب و خاک مواد غذايي مورد نياز را به زمين اضافه نمود.ميزان پياز مورد نياز بين 2500 تا5000 کيلوگرم در هکتار است که بايستي قبل از کشت با سموم قارچ کش و کنه کش ضد عفوني گردند.20 تا 80 تن کود گاوي پوسيده و همچنين محلول پاشي برگ ها در فصل سرد سال(بهمن و اسفند) توسط کودهاي تقويتي کمک به افزايش عملکرد مي کند.در مساحت هاي کم کاشت و برداشت گل زعفران توسط دست صورت مي گيرد ولي اخيراً ماشين هايي جهت کاشت پياز و برداشت آن ابداع شده است.برداشت زعفران در اواخر مهر و آبان است و بعد از برداشت گل ها تا اواسط ارديبهشت بايد آب مورد نياز آن تاٌمين گردد.خواص:آرامبخش،نشاط آور،جهت درمان تب،يرقان و.. و در طب جديد باعث کاهش اسيدچرب و داروي ضد سرطان است.
2-آويشن
گياهي بوته اي چند ساله با ارتفاع 30 تا 45 سانتي متر که در طول رشد به نور فراوان احتياج دارد.کاشت آن توسط بذر-قلمه و تقسيم بوته است که کاشت بذر نيز به دو صورت مستقيم و غير مستقيم مي باشد.زمان مناسب کاشت بذر زمستان مي باشد.به علت عدم يکنواختي رشد در روش کاشت بذري از روش کاشت قلمه يا تقسيم بوته بيشتر استفاده مي گردد. خواص:ضدنفخ،داروي ضد کرم،خاصيت ضد باکتري و قارچي و در طب جديد در داروهاي ضد سرفه و خلط آور به کار مي رود.
3-زيره سبز
گياهي است يک ساله که توسط بذر تکثير مي شود و در شهرستان پاسارگاد در فاصله بهمن تا اوايل فروردين کشت مي شود.ميزان بذر مورد نياز در روش کاشت ماشيني 8 تا 10 کيلو گرم و در روش دست پاش 10 تا 15 کيلوگرم مي باشد.مقاوم به خشکسالي است ولي به آبياري منظم احتياج دارد. برداشت آن اواخر ارديبهشت و خرداد مي باشد و متوسط برداشت در شهرستان پاسارگاد 500 تا600 کيلوگرم است.خواص:مسکن،محرک،درمان ورم روده،اشتها آور و..
4-ماريتيغال(خارمريم)
از جمله گياهان يکساله است که مي توان توسط ماشين کاشت و برداشت شود. زمان مناسب کشت اوايل پاييز است.به آب و هواي گرم و خاک سبک شني احتياج دارد.در کشت نواري فاصله بين بوته ها 30سانتي متر و فاصله رديف ها 50تا60 سانتي متر و ميزان بذر مورد نياز 12 کيلوگرم است.ميانگين برداشت بذر آن 1200 تا 1500 کيلوگرم و ميزان علوفه توليد شده 4 تا 5تن در هکتار است.خواص:جهت درمان بيماري ها و نارسايي هاي کبدي،دفع رسوبات و سنگ صفرا به کار مي رود.
از جمله گياهان ديگري که در شهرستان پاسارگاد کشت شده است مي توان از خاکشير،گلرنگ،رازيانه،شويد،گاوزبان و.. نام برد.
 IMG 0539

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22395

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *