بر گزاری کارگاه آموزشی اصول کاشت وداشت پسته در شهرستان داراب

 

IMG 6611

بر گزاری کارگاه آموزشی اصول کاشت وداشت پسته در شهرستان داراب

با حضور ضیغمی کارشناس پسته مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس کارگاه آموزشی اصول کاشت و داشت پسته جهت کارشناسان و باغداران شهرستان داراب برگزار گردید.

در این کارگاه آموزشی مهندس ضیغمی با اشاره به تاریخچه کاشت پسته در ایران و استان فارس وسطح زیر کشت وعملکرد ارقام به اصول کاشت پسته از جمله اقلیم ، خاک و آب اشاره کردند.

وی اقلیم را شامل شرایط آب وهوایی منطقه در درازمدت دانستند که به سه منطقه گرمسیری، نیمه گرمسیری ومعتدله و سردسیری قابل تفکیک می باشد که علیرغم برداشت عموم اقلیم مناسب کشت پسته اقلیم نیمه گرمسیری است . پسته به 2200 تا 2800 واحد گرمایی unit)heat  ) نیاز دارد. نیاز سرمایی chilling requirement)   ) پسته 600 تا 1200 ساعت است که می بایست در طول فصل پاییز و زمستان تامین گردد . این نیاز سرمایی در ارقام مختلف پسته متفاوت است   (در کله قوچی که زود گل ترین است 600 تا 650 ساعت و در رقم اکبری که دیر گل ترین است 1200 ساعت)می باشد.

ضیغمی مناسب ترین رقم جهت استان فارس از لحاظ مقاومت به آفات و بیماری ها ، مقاومت به شرایط نامساعد محیطی ، درصد خندان بودن و نیم مغز بودن را رقم احمدآقایی دانست که این موضوع در یک طرح تحقیقاتی به اثبات رسیده است . وی از جمله فاکتورهایی که باید در احداث باغ پسته در نظر داشت در نظرگیری زمان وقوع بارندگی در زمان گرده افشانی پسته است چون پسته گیاهی دو پایه است و گرده افشانی آن صرفا توسط باد صورت می گیرد وحشرات و زنبور در این کار تاثیری ندارند. بنابراین وقوع بارندگی در زمان گرده افشانی باعث مختل شدن عملیات و کاهش شدید عملکرد می گردد.

وی در نظرگیری زمان سرمای دیررس بهاره ، بادهای شدید و رطوبت نسبی را از دیگر عوامل موثر در احداث یک باغ پسته معرفی کردند.

حفر پروفیل خاک حداقل به عمق 2 متر و در نظرگیری لایه های خاک و تعیین موقعیت لایه hard pan ( با توجه به رشد عمودی ریشه پسته) ، حفر کانال کود جهت تغذیه پسته به عرض120 سانتی متر و عمق 2 متر و پر نمودن آن از کود حیوانی و کمپوست ، بحث شوری آب وخاک ( پسته خاک با شوری 8 تا 12 دسی زیمنس بر متر را تحمل می کند و ECآب بین 4000 تا 8000 میکروموس بر سانتی متر قابل تحمل است ) ، تراکم درختان ( فاصله مناسب درختان روی ردیف 3 متر و فاصله ردیف ها 7 متر مناسب ترین تراکم است ) از دیگر مباحث مطرح شده در کارگاه آموزشی بود .

گفتنی است این کارگاه آموزشی به صورت دو روزه جهت کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی و پسته کاران منطقه تل بارگاه کوهستان به صورت تئوری و عملی با همکاری مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس، اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی داراب و مرکز خدمات کوهستان برگزار گردید.IMG 0950IMG 0969IMG 0978IMG 6597

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24804

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *