برگزاری دوره آموزشی مهارتی اصول پرورش و فرآوری گیاهان دارویی در محل خدمات جهادکشاورزی حومه داراب

 

IMG 5906

با همکاری مرکز آموزش فنی وحرفه ای داراب برگزار گردید.

دوره آموزشی مهارتی اصول پرورش و فرآوری گیاهان دارویی در محل خدمات جهادکشاورزی حومه داراب

به منظور ارتقای توان علمی بهره برداران و متقاضیان بخش کشاورزی ، دوره آموزشی اصول پرورش و فرآوری گیاهان دارویی با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه ای داراب برگزار گردید.

در این دوره آموزشی که با استقبال خوب بهره برداران همراه بود زادسر، مدرس مرکز آموزش فنی و حرفه ای اصول پرورش گیاهان دارویی را تشریح نمودند.وی با ارائه تعریفی از گیاهان دارویی مهم ترین ویژگی این گیاهان را سنتز مواد موثره در اندام های معین و عدم استفاده از اندام های مورد نظر به صورت تازه عنوان و مزایای استفاده از این گیاهان را شامل در دسترس بودن ، حمل ونقل آسان ، عدم محدودیت تاریخ مصرف مثل داروهای شیمیایی ، داشتن حداقل عوارض جانبی و هزینه پاینن آن ها دانستند. نامبرده گیاهان دارویی را از لحاظ نوع کاربرد شامل گیاهان طبی ، ادویه ای ، عطری و از نظر اثر درمانی شامل گیاهان ملین ، مسهل، قابض، ضد میگرن ، زیادکننده شیر و از لحاظ ماهیت مواد شیمیایی شامل گیاهان اسانس دار ، معطر ، تانن دار و گلوسید دار معرفی نمودند. این کارشناس گیاهان دارویی  در بخش دیگری از دوره به نکات مهم در جمع آوری گیاهان دارویی از جمله اطمینان از هویت گیاه دارویی ، برداشت در حد مورد نیاز، برداشت گیاهان اسانس دار در موقع صبح و اینکه با تازگی سم پاشی نشده باشند بیان کردند.

فاکتورهای اساسی در فرآیند خشک کردن ، ضوابط بسته بندی گیاهان دارویی ، مراحل عصاره گیری ، روش های استخراج اسانس در صنایع عطرسازی ،GACP( تکنیک راهنمایی برای تولید مواد گیاهان دارویی Good Agricultural and Collection Practices( از جمله دیگر مباحث مطرح شده در دوره بودند.

معرفی کشت و پرورش برخی از گیاهان دارویی مهم شامل سنبل الطیب ، بابونه آلمانی و … در بخش پایانی دوره مطرح گردید.

گفتنی است دوره ی مذکور با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه ای و توسط اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی داراب در قالب تفاهم نامه منعقده بین

طرفین برنامه ریزی گردید.

IMG 5688IMG 5695

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24805

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *