4748 واحد مجاز به عرضه آفت کشها در کشور در حال فعالیت می باشند.

دکتر باغستانی در افتتاحيه سومين نمايشگاه نهاده های کشاورزی

4748 واحد مجاز به عرضه آفت کش ها در کشور در حال فعاليت می باشند.


بازگشت
دکتر محمد علی باغستانی رئيس سازمان حفظ نباتات روز گذشته در آئين افتتاح سومين نمايشگاه نهاده های کشاورزی در تهران گفت : سطح عمليات مبارزه با آفات ساليانه حدود 16 ميليون هکتار می باشد که ميزان مصرف آفت کش در اين سطح بين 10 تا 11 هزار تن است . بنابراين در هر هکتار بطور متوسط 600 تا 700 گرم ماده مؤثره برای مبارزه با آفات مصرف می شود که اين ميزان مصرف از متوسط جهانی پايين تراست .
باغستانی تأکيد کرد مصرف اصولی آفت کش ها سلامت محصولات کشاورزی را به مخاطره نخواهد انداخت . وی با اشاره به اينکه ميزان 36 درصد سموم مصرفی کشور در گروه کم خطر هستند ، ترويج و آموزش مصرف آفت کش ها را امری بسيار ضروری دانست و از بخش خصوصی خواست از آنجا که در دنيا کمپانی ها بخشی  از ظرفيت خود را به آموزش و ترويج سوق می دهند ، در اين زمينه کمک حال دولت باشند.
باغستانی با اشاره به وجود 90 درصد ظرفيت خالی در توليد آفت کش ها در کشور ، اين موضوع را يکی از دلايل عدم توفيق در رقابت با بازارهای جهانی دانست . باغستانی با اشاره به اينکه سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی اقداماتی را در جهت سر و سامان دادن توزيع سموم انجام داده اند ، اظهار اميدواری کرد در سال آينده انجمن توزيع کنندگان سموم را نيز در کشور داشته باشيم تا مراحل توليد و واردات و رسيدن به مصرف کننده را پايش و مديريت نمايد .
وی با بيان اينکه از مجموعه حدود 7 هزار فروشگاه عرضه سموم تا کنون 4748 واحد دارای مجوز و 500 واحد نيز در حال انطباق شرايط برای اخذ مجوز می باشند ، از تعطيلی 116 واحد عرضه بدون مجوز در کشور خبر داد .
رئيس سازمان حفظ نباتات اظهار کرد در بخش قاچاق سموم ثبت نشده که حدود 5 درصد از سهم سم مصرفی کشور را دارد ، می بايست برای برخورد با مجرمين در اين زمينه الحاقيه ای در قانون حفظ نباتات تهيه و به تصويب برسد که اين موضوع در حال پی گيری است .

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=20227

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *