با آموزش و سیاست گذاری مناسب می توان آلودگی های زیست محیطی ناشی ازکشاورزی را کاهش داد

 

IMG 8084 با آموزش و سیاست گذاری مناسب می توان آلودگی های زیست محیطی ناشی ازکشاورزی را کاهش داد

دکتر راجرام که بعنوان مهمان ویژه در همایش نیم قرن پژوهش و آموزش در راستای خود کفایی کشور در داراب دعوت شده بود ضمن ابراز خورسندی از حضور در داراب اظهار داشتند انقلاب سبز که توسط دکتر بورلوک شروع شد تاثیر بسیار زیادی در تولید غذا در دنیا داشت و از شروع آن تولید و عملکرد گندم در دنیا روندافزایشی داشته است و در 10سال گذشته سرعت و رشد عملکرد در دنیا ثابت شده و در حد 1% در سال رسیده است . وی با اشاره به اینکه در 40 سال آینده شرایط متفاوت خواهد بود اظهار داشتند ما نخواهیم توانست کارهایی که در 50 سال گذشته انجام میداده ایم در 40 سال آینده انجام دهیم . چون سرعت تغییرات در حدی است که عملیات و کارهاییکه در گذشته انجام میداده ایم پاسخگو نخواهد بود . این محقق برجسته سیمیت ، اساس انقلاب سبز را سه محور شامل بذر اصلاح شده ، کود نیتروژن و آب آبیاری معرفی نمودند.

ایشان از جمله مسائل و مشکلات پیش روی کشاورزی را بغیر از آب ، گرم شدن کره زمین و کمبود ماده آلی خاک دانستند که می طلبد به مسئله نگاه جامع تری داشته باشیم. گرم شدن کره زمین ناشی از انقلاب صنعتی و افزایش جمعیت است . پروفسور راجرام از جمله منابع آلوده کننده محیط زیست ناشی از کشاورزی را عدم مدیریت مطلوب بقایای گیاهی ، تولید گاز متان از فضولات حیوانی و … دانستند و جنگل های دنیا را از منابع تثبیت کربن و ازت معرفی کردند. و از عواقب گرم شدن کره زمین کاهش بارندگی هاست که بی تاثیر از کل اکوسیستم جهانی نخواهد بود.

گفتنی است پروفسور سانجایا راجرام از به نژادگران بزرگ گندم متولد 1944 میلادی در هندوستان می باشند که تحصیلات ابتدایی تا کارشناسی ارشد خود را در هندوستان و دکتری خود را زیر نظر اساتید بزرگی همچون دکتر واتسون از دانشگاه سیدنی اخذ کرده اند . وی در طول 35 سال خدمت خود در مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزیگندم و ذرت ( سیمیت) مدیر برنامه به نژادی گندم بوده که توانسته است 480 واریته گندم از جمله ارقام غلات چمران ، سیروان و دیگر ارقام را تولید کند که در 51 کشور بعنوان رقم تجاری کشت شده اند.

وی در حال حاضر مشاور مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی برای مناطق خشک ( ایکاردو) و مشاور شرکت های خصوصی بزرگ در آمریکا و هند هستند و بسیاری از به نژادان معروف کشور کارآموزان دکتر راجرام بوده اند.

IMG 8147

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24827

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *