آغاز تحول جدید درآبیاری اراضی حومه شهرستان پاسارگاد با استفاده از لوله های پی فلکس

آقای عین اله استواری یکی از کشاورزان پیشرو شهرستان میزان دو هکتار از اراضی خود را که به کشت پیاز اختصاص داده با استفاده از لوله های پی فلکس آبیاری نموده است .

مهدی تسلیمی رئیس اداره امور فنی و زیر بنایی شهرستان در این زمینه گفت: جنس این لوله ها پلی اتیلن تقویت شده با نخ های پلی اتیلن بوده که جهت آبیاری باغستان ها، گیاهان ساقه کوتاه، سبزیجات، زعفران، پیاز و یونجه (با رعایت تمهیدات خاص) قابلیت اجرا دارد.

وی همچنین خاطر نشان کرد که این لوله ها با ایجاد و تولید ذرات بسیار ریز آب و شعاع پاشش بین 4.5 تا 5 متر، در هر 100متر، حدود 1000 متر مربع مساحت را تحت پوشش قرار می دهد.

از دیگر مزایای این لوله ها می توان به سادگی نصب و اجرا، به کار بردن حداقل اتصالات پلی اتیلن و انعطاف پذیر بودن آن اشاره نمود،افزایش راندمان توزیع یکنواخت و رویش یکنواخت محصول نیز از دیگر محاسن این لوله ها  است.

فواصل لوله ها در کشت پیاز 6 متر و طول آنها 100 متر اجرا شده که در هر شیفت آبیاری 3000 متر مربع بطور همزمان آبیاری می گردد.

جهت خرید هر رول 100 متری لوله های مورد بحث 148000 تومان هزینه شده است.

تسلیمی افزود :در سایر نقاط حومه شهرستان نیز از این سیستم جهت کشتهای هویج و کلم استفاده شده است که با توجه به استقبال دیگر کشاورزان و بهره برداران منطقه و مشاهده سیستم فوق ، انتظار می رود که در اعتبارات سالانه آبیاری تحت فشار جهت این روش آبیاری نیز تسهیلاتی اختصاص یابد.

IMG 8861

IMG 8888

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22421

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *