با رعایت نکات فنی می توان بار میکروبی شیر را به حداقل کاهش داد

 

IMG 0849

نظر به لزوم رعایت نکات فنی در شیر دوشی و حمل آن به مراکز جمع آوری شیر در راستای کاهش بار میکروبی شیر کارگاه آموزشی سلامت شیر با همکاری شبکه دامپزشکی ، اتحادیه تعاونی دامداران  و با حضور دامداران منطقه در محل جهاد کشاورزی داراب برگزار گردید.

کارشناس شبکه دامپزشکی شهرستان داراب در این کارگاه آموزشی با بیان ویژگیهای ظاهری شیر، رنگ طبیعی شیر خام را سفید صدفی یا خامه ای و بعضی اوقات متمایل به زرد معرفی نمودند. وی رنگ صورتی شیر را ناشی از آلوده شدن شیر با خون ، رنگ کرم متمایل به زردی را نشانه وجود آغوز یا دوشش دیر هنگام و رنگ آبی کم رنگ را نشانه افزودن آب ( تقلب ) دانستند.

دکتر نوروزی اضافه نمودند شیر دارای طعم ، بو و مزه مخصوص به خود بوده و باید عاری از هر گونه طعم ، بو و مزه نا مطبوع باشد. ایشان در بخش دیگری از کارگاه با بیان ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی شیر خام با بیان اینکه شیر به هنگام خروج از پستان یک گاو شیری سالم پاک و بهداشتی و بدون هر گونه آلودگی میکروبی است اظهار داشتند شیر پس از خروج با توجه به فراوانی میکروبهای موجود در محیط از راههای متعددی آلوده می شود که شامل آلودگیهای مستقیم و غیر مستقیم می باشد.

گفتنی است نامبرده باتفاق نظری مسئول امور دام مد یریت جهاد کشاورزی در پایان کارگاه به سوالات دامداران پاسخ دادند.    

 

IMG 0848

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24865

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *