شهرستان آباده قطب تولید زعفران در شمال فارس :

 

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان آباده در راستای اصلاح الگوی کشت و ترویج کشت گیاهان دارویی کلاس توجیهی ترویجی کشت زعفران در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آباده برگزار شد مهندس یزدانپناه کارشناس گیاهان دارویی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان آباده در حاشیه برگزاری این کارگاه گفت: انتخاب پیاز زعفران با وزن بالای 8 گرم، در عملکرد بسیار مؤثر است، ضمن این که در روش جدید کاشت (دانه تسبیحی) پیازها دستی کشت می‌شود و براساس دستورالعمل وزارت جهاد باید در هر ردیف بین 5 تا 7 سانتی‌متر فاصله و فاصله بین دو ردیف هم باید 10 تا 15 سانتی‌متر باشد.

وی تصریح کرد: برای هر هکتار زمین هم 60 تا 70 تن کود دامی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آبیاری از روش آبیاری بارانی با لوله‌ها روزنه‌دار به فاصله 6 متر از هم استفاده می‌شود.

وی افزود: مصرف آب در روش مذکور بسیار اندک است و در کل دوره رشد گیاه در هر هکتار 3600 مترمکعب آب در هکتار مصرف می‌شود، در حالی که در روش کرتی در هر دوره رشد 6 تا 7 هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود.

مهندس یزدانپناه بیان داشت: در روش کرتی آبیاری حدود یک سوم زمین به دلیل محل عبور آب از زیر کشت خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه هرگز از روش‌های شیمیایی برای مبارزه با علف‌های هرز استفاده نمی‌کنم، گفت: وجین کردن علف‌های هرز در باغات زعفران توسط کارگران و به شیوه دستی انجام می‌شود، ضمن اینکه یکی از عوامل بروز علف هرز در زمین زعفران، ورود گوسفند به مزارع است، بنابراین به شدت از ورود این دام به باغات زعفران باید جلوگیری شود.

وی آبیاری به موقع مزارع را هم از عوامل مؤثر بر عملکرد عنوان کرد و تصریح کرد: پیاز زعفران 8 ساله است و در سال‌های اول و دوم میزان تولید کم است، اما در سال‌های سوم و چهارم تولید زعفران افزایش می‌یابد.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=20272

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *