باغدار سپيداني از هر هكتار باغ انگور ديم حدود بيست تن انگور برداشت نمود.

مهندس بوستاني مدير جهاد كشاورزي شهرستان سپيدان با بيان اين خبر افزود شهرستان سپيدان داراي 6700 هكتار باغ انگور مي باشد كه از اين مقدار حدود 5300 هكتار آن بصورت ديم مي باشد. برداشت انگور از باغات ديم شهرستان از اواسط مرداد ماه آغاز و تا نيمه شهريور ماه ادامه مي يابد. در شرايط طبيعي از هر هكتار باغ مثمر حدود سه تن انگور برداشت مي شود كه امسال يكي از باغداران منطقه با هرس به موقع و تغذيه مناسب باغ توانست از هر هكتار حدود بيست تن انگور برداشت نمايد. وي همچنين اظهار داشت از يكي از باغات انگور آبي اين شهرستان واقع در بخش بيضا نيز حدود 48 تن در هكتار انگور برداشت شده است.

مهندس بوستاني همچنين اظهار نمود مصرف آب کم‌تر، زود‌بازدهی، مقاوم بودن به سرما و شوری آب و خاک و هزینه تولید کم‌تر از مزایای کاشت انگور است و خاطرنشان کرد انگور برداشت شده علاوه بر تامين نياز شهرستان به بازار مصرف شهرستانها و استانهاي مجاور هم صادر مي شود.

اين مقام مسئول در ادامه گفت تغییرات آب وهوایی وکاسته شدن از میزان بارشها باعث افت عملکرد وافت کیفی به شکل کاهش در حجم حبه وخوشه های انگور شده و تکیه صرف باغداران منطقه بر روشهای قدیمی کاشت ونگهداری، باغات دیم را با چالش مواجه نموده است. بنابراين اجراي روشهاي نوين و اصلاح و نوسازي باغات قديمي و بهره جستن از روشهاي اصولي نگهداري و مديريت باغات انگور ديم و همچنين توسعه باغات انگور ديم در اراضي شيبدار در دستور كار كارشناسان و نيروهاي متخصص باغباني مديريت جهاد كشاورزي شهرستان مي باشد.

مهندس بوستاني در پايان گفت در حال حاضر به دليل عدم وجود صنايع تبديلي در شهرستان ، صادرات اين محصول با مشكلاتي مواجه است. وي اظهار اميدواري كرد با برنامه ريزي مناسب و پرداخت يارانه به كشاورزان و باغداران و همچنين سرمايه گذاران صنايع تبديلي در جهت ايجاد كارخانه هاي فرآوري كشمش بتوان در اين زمينه نيز شهرستان را صاحب امتياز نمود.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26312

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *