پنجمین روز از هفته دولت در پاسارگاد

در پنجمین روز از هفته دولت در پاسارگاد دو طرح کشاورزی با حضورفرماندار ،امام جمعه ، مدیر جهاد کشاورزی و جمعی از مسولان این شهرستان افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی پاسارگاد احداث کانال آب  قنات دژ حسن آباد(باغ قوام)

و آبیاری تحت فشار آقای قلندر نظری در روستای رحمت آباد توسط مدیریت  جهاد کشاورزی شهرستان از طرح های افتتاح شده در این روز بودند.

رحیم هوشیار مدیر جهاد کشاورزی پاسارگاد در خصوص وضعیت اجرا و مزایای این طرح ها گفت : قنات دژ و حسن آباد در شرایط ایده آل  150 هکتار باغ و اراضی با دبی 30 لیتر در ثانیه آبیاری می نماید.با توجه به خشکسالیهای اخیر و کاهش دبی قنوات در حال حاضر دبی به 10 لیتر در ثانیه کاهش یافته که قبل از احداث این کانال، آب در مسیر باغ قوام به دلیل نفوذپذیری و تبخیر تلف گردیده و کارایی لازم را برای آبیاری پایین دست نداشته است.

هوشیار ادامه داد : با اجرای 315 متر از طول مسیر انتقال آب این قنات علاوه بر تامین آب 30 هکتار از باغات سعادت شهر که متعلق به 40 نفر بهره بردار میباشد، از هدر رفت آب جلوگیری به عمل آمده و راندمان انتقال آب نیز تا 70 درصد افزایش یافته است. همچنین پوشش کانال باعث جلوگیری از رشد علفهای هرز و کاهش تلفات نفوذ عمقی گردیده و رضایت خاطر بهره برداران و باغداران تحت پوشش را فراهم آورده است.

مهدی تسلیمی رئیس اداره امور فنی و زیر بنایی مدیریت جهاد کشاورزی نیز در رابطه با اجرای طرح ها اضافه کرد : طرح آبیاری بارانی آقای قلندر نظری و شرکاء در سطح 16 هکتار محصول چغندر قند در منطقه رحمت آباد اجرا گردیده کهبا اجرای این طرح راندمان آبیاریاز 30 درصد غرقابی به 75 درصد در بارانی افزایش یافته است. از دیگر مزایای این طرح می توان به افزایش عملکرد به میزان 95 تن در هکتار، کاهش تلفات و رواناب، جلوگیری از فرسایش خاک و همچنین توزیع یکنواخت سم و کود در مزرعه اشاره نمود.IMG 2517IMG 2527

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22439

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *