رشد و توسعه اقتصادی کشاورزی با ایجاد شهرکهای کشاورزی

مدير جهاد كشاورزي شهرستان سپيدان در نشستی که با حضور فرماندار و رئیس شرکت شهرک های کشاورزی در محل فرمانداری داشت گفت : با توجه به اینکه محور اصلی توسعه در کشور ما بخش کشاورزی می باشد لذا یکی از راهکارهای مهم افزایش توسعه  اقتصادی و اجتماعی در کشور ایجاد شهرکهای صنعتی کشاورزی می باشد.

محمد بوستانی گفت شهرک های کشاورزی مجموعه ای از مجتمع های گلخانه ای ، دامی و شیلات است  که با تجهیز آنها به مراکز تحقیقاتی ، آزمایشگاهی ، سردخانه و حتی پایانه های حمل و نقل می توان زنجیره تولید را کامل نمود.

وی افزود در شهرستان سپیدان ظرفیتهای مناسبی در بخش کشاورزی وجود دارد که با اجرا و پیاده سازی این شهرکها علاوه بر اقتصاد روستایی، می توان چرخه تولید، توزیع و مصرف را نیز بهبود بخشید. با ایجاد این شهرک ها زمینه های حفظ منابع طبیعی ، افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی بوجود می آید.

در ادامه جلسه رئیس شرکت شهرکهای کشاورزی گفت هدف از ایجاد شهرک های کشاورزی افزایش بهره وری آب با توجه به افزایش محصول می باشد و در بازارسانی محصولات نیز بهره برداران حمایت می شوند.

علی دهقان فارسی گفت : در استان فارس 80 هزار هکتار سطح زیرکشت سبزی و صیفی وجود دارد که بیشترین مصرف آب را در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده اند و بخاطر اعمال هزینه های زیاد و ضایعات فراوان قابل رقابت در بازارهای خارجی نیستند. سیاست سازمان جهاد کشاورزی و به تبع آن شهرکهای صنعتی کشاورزی انتقال کشت از فضای باز به فضای بسته می باشد. که علاوه بر کاهش مصرف آب و کاهش هزینه های تولید محصولاتی با کیفیت و قابل رقابت تولید شود.

وی در ادامه افزود در حوزه شهرکهای کشاورزی زیرساختها که شامل اراضی ملی و منابع آبی می باشد توسط دولت تامین می شود و سپس به سرمایه گذاران واگذار می شود. این واگذاری یا بصورت خصوصی است یا بصورت مشارکتی.

دهقان فارسی همچنین گفت در شهرستان سپیدان پتانسیل فراوانی برای ایجاد این شهرکها وجود دارد بطوریکه هم اکنون در سطح 5 هکتار از اراضی ملی اقداماتی جهت ایجاد زیرساختها انجام شده است و در اینده نزدیک با مشارکت بخش خصوصی این سطح توسعه خواهد یافت.

فرماندار شهرستان سپیدان نیز در این جلسه ضمن تاکید بر لزوم ایجاد این شهرک ها در شهرستان سپیدان گفت : ایجاد چنین شهرکهایی زمینه ساز انسجام و توسعه مدیریت مطلوب در بخش کشاورزی است و ما در این مسیر مشکل قانونی نداریم. قانون برای توسعه بخش کشاورزی که از مهمترین بخشهای اقتصادی است پیش بینی های دقیقی لحاظ نموده است و دستگاههی اجرایی این شهرستان حمایت ویژه ای از سرمایه گذاران در این زمینه می نمایند.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26325

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *