افزايش چهار برابري سطح سبز كلزا در مزارع شهرستان شيراز


مجيد اختري گفت : در راستاي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي و به منظور دستيابي به خود كفايي توليد روغن ، كاشت كلزا با رقم هيبريد نپتون درسطح بيست هكتار شروع شده كه اين كاشت در 23 شهريور 1395 در دانشكده كشاورزي (روستاي باجگاه حومه شيراز)  و تا اواخر مهر ماه ادامه يافت.

وي افزود : با توجه به سياست هاي ابلاغي سازمان جهاد كشاورزي فارس كه بر پايه نياز جامعه به توليد دانه هاي روغني و دستيابي به پايداري توليد گندم برنامه ريزي شده است، كارشناسان اين مديريت و مراكز تابعه حداكثرتلاش خود را در جهت ترويج اين محصول نموده اند.

او ادامه داد: در سال جاري سطحي بالغ بر800 هكتار از اراضي زراعي شهرستان به كشت اين دانه روغني اختصاص داده شد و اين درحالي است كه در سال گذشته سطح كلزاي برداشت شده اين شهرستان 175 هكتار بوده است.

اين مقام مسئول تصريح نمود: كشت دانه روغني كلزا كه در نيمه دوم شهريورماه آغاز شد با كاشت در ساير بخش ها و دهستان ها ، به دليل تنوع اقليمي مناطق مختلف تا پايان مهر ماه در برخي مناطق نيز ادامه داشت.

وي بيان داشت با هدف دستيابي به مناسب ترين رقم و نيز تاريخ كاشت در منطقه ، طرح مقايسه ارقام  P.V.S. مقايسه پانزده رقم هيبريد و O.P. در دو تاريخ كاشت در سال جاري همانند سنوات قبل اجرا مي شود و همچنين مزرعه كلزاي دانشكده كشاورزي  به عنوان مزرعه پايلوت شهرستان شيراز، جهت نظارت مستمر كارشناسان اجرايي وكارشناسان خارجي انتخاب شد.

او افزود: طرح اميد در مزارع كلزاي بخش ها و دهستان هاي اين شهرستان نيز اجرا شده است.

گفتني است : در طول دوره كاشت كارشناسان واحدهاي مكانيزاسيون، زراعت و ادارات ترويج و آموزش كشاورزي و فني و زير بنايي مديريت جهاد كشاورزي شهرستان شيراز و مراكز تابعه جهت مشاوره و نظارت در كاشت، تنظيم ادوات كارنده و نيز اجراي آبياري نوين در مزارع حضور فعال دارند.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=13111

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *