کارگاه آموزشی تغذیه و سم شناسی در سایت الگویی –ترویجی پسته (طرح امید)

به گزارش روابط عمومی شهرستان سروستان:

l3

 

کارگاه آموزشی با حضور دکتر تاج آبادی و دکترعلیزاده از مرکز تحقیقات پسته رفسنجان و مهندس ضیغمی کارشناس مسئول پسته فارس و باغداران سایت مرکزی طرح امید در سالن فرمانداری شهرستان سروستان برگزار گردید.

در این کارگاه که با هدف انتقال یافته های تحقیقاتی به باغداران سروستانی در راستای طرح امید برگزار شد علیزاده ابتدا در خصوص آشنایی با آفت کش ها و نحوه استفاده و راههای افزایش کارایی آنهامطالبی را ارائه داد و گفت:

اولین اقدام در خصوص مصرف آفت کش ها استفاده از وسایل و ابزار ایمنی برای حفظ سلامت کارگر سمپاش و افرادی که با این حرفه سر وکار دارند میباشد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی همچنین در باره نحوه ترکیب و اختلاط آفت کش ها و مویان های قابل مصرف گفت:

باغداران نباید بدون اطلاعات قبلی و دستور کارشناسان جهاد کشاورزی آفت کش ها را با یکدیگر اختلاط کننند زیرا باعث رسوب در مخزن سمپاش و کاهش کارایی آفت کش میشود.همچنین از آبهای شور و نامتعارف استفاده نگردد. پی اچ مناسب برای محلول باید بین 5/6 – 6 باشد و یک محیط اسیدی فراهم گردد تا کارایی آفت کش با حداکثر برسد./

در این کارگاه تاج آبادی نیز در رابطه با تغذیه گیاهی از طریق ریشه و برگ مطالبی را ارائه داد و گفت:

بهترین نوع تغذیه در باغات پسته از طریق مصرف خاکی صورت می پذیرد و کار ریشه جذب آب و مواد غذایی به گیاه است و لیکن محلول پاشی تغذیه تکمیلی و مکمل است که میتواند بصورت موقت و ضربه ای کمبود عناصر کم مصرف را یک نوع یا چند عنصر را با مصرف غلظت پایین بصورت سرک بر طرف نماید .

در رابطه با شرایط محلول پاشی تاج آبادی تاکید کرد و گفت:

یکی از اهداف محلول پاشی کمک به افرایش کمی و کیفی تولید و مقاومت گیاه در برابر شرایط نامساعد جوی (خشکی – گرما – سرما و …) و همچنین مقاومت در برابر حمله آفات و بیماریهای رایج در منطقه است و همچنین در شرایطی که خاک شرایط مناسب و تهویه خوبی ندارد از طریق برگ تغذیه صورت میگیرد. در رابطه با اختلاط چند کود با هم ایشان نیز گفت:

بهتر است از ترکیب چند کود با هم خوداری شود بخصوص کود های کلسیمی و منیزیمی با کود های فسفاته و همچنین میزان مصرف کود ها بهتر است بر اساس نیاز گیاه و نتایج آزمون خاک و برگ گیاه صورت پذیرد./  

 

l2

 

l4

 

l1

 

l5

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=11560

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *