برای نخستین بار در پاسارگاد

کشت نشایی کلزا برای اولین بار در شهرستان پاسارگاد انجام شد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد در ادامه اجرای سیاستهای ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر کشت دانه های روغنی و تامین روغن مصرفی در داخل کشور و همزمان با مراحل پایانی کشت کلزا در شهرستان ، کشت نشایی کلزا کلید خورد.

به گفته رحیم هوشیار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد ، تعداد 10 هزار نشاء کلزا از رقم طلائیه در سطح 400 متر مربع از اراضی کشاورزی مرکز آموزش علی آباد کمین شهرستان با فاصله 25 سانتی متری نشاء روی ردیفها و فاصله 25   سانتی متری ردیفها از یکدیگر کشت شد.

وی ادامه داد : برش ابلاغی سطح کشت گیاهان دارویی ازسوی سازمان جهاد کشاورزی فارس در شهرستان اجرا ، مسئولین پارسل ها در خصوص کشت گیاهان دارویی تقسیم بندی و برش شهرستانی بین 15 پارسل جانمایی گردیده است که مطابق وظایف محوله به مدیران پارسل ها پیگیری های لازم در خصوص توسعه کشت گیاهان دارویی انجام خواهد شد.

هوشیار ضمن بیان این مطلب که با توجه به ادامه خشکسالی های اخیر و افت شدید آبهای زیر زمینی ، کشت نشایی بدلیل صرفه جویی در مصرف آب می تواند راهکار مناسبی برای افزایش سطح زیر کشت آن باشد افزود : در مواقعی که زمان کشت کلزا بعلت برداشت دیر هنگام محصولات صیفی از دست رفته است ، این نوع کشت می تواند جایگزین مناسبی برای بذر کاری باشد و در صورت موفقیت آمیز بودن اجرای این طرح و همچنین حمایت و اختصاص اعتبارات لازم دولتی (بعلت هزینه بالای تولید نشاء) ، ترویج و توسعه کشت نشایی در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد : جهت تحقق اهداف افزایش ضریب خود اتکایی محصولات اساسی ( کلزا و دانه های روغنی)، تنوع در استفاده از ارقام مختلف کلزا در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته است که در این راستاامسال  500 هکتار سهمیه کشت کلزا برای شهرستان پاسارگاد در نظر گرفته شد و پس از برگزاری جلسات مختلف توجیهی و آموزشی  برای بهره برداران در پارسل های کشاورزی و برشمردن مزایای  طرح ، کشت کلزا از تاریخ 18 شهریور ماه سال جاری در شهرستان آغاز شد. دانوب ، نپتون ، آلونزو ، مرکوری و آرتیست از جمله ارقام بذر کلزا می باشند که در مزارع شهرستان کشت گردیده است.

این مقام مسئول افزود: در راستای اجرای سیاست های حمایتیجهت توسعه کشت کلزا می توان به تهیه ارقام هیبرید پر محصول با  تخصیص یارانه دولتی، تامین کارنده های مخصوص کلزا و سایر ادوات تخصصی کاشت، داشت و برداشت با 50 در صد یارانه، تامین تسهیلات بانکی، برنامه ریزی خرید آسان و پرداخت سریع بهای کلزا، پیگیری افزایش سطح بیمه با همکاری صندوق بیمه، پرداخت سهم حق بیمه کشاورزان و استفاده از توانمندی های بخش خصوصی و تعاونی ها اشاره کرد.

DSC06613

DSC06612

DSC06631

DSC06618

DSC06615

DSC06621

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22449

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *