یکی ازراهکارهای توسعه اقتصادی و اشتغال منطقه توسعه کشت گیاهان دارویی است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد با اشاره به اینکه 40 رقم از انواع گیاهان دارویی با هدف شناسایی ارقام متناسب و سازگار با اقلیم منطقه در مرکز آموزش علی آباد کمین  کشت گردیده است گفت : توجه به گیاهان دارویی راهکاری موثر برای تولید اشتغال است و هر کدام از گیاهان دارویی موجود در شهرستان می‌تواند درمرحله برداشت از طبیعت گرفته تا مرحله اهلی کردن گیاهان دارویی، کاشت و رویش گیاهان، جمع آوری، فرآوری در کارخانه، چاپ بروشور، تهیه جعبه و پخش موجب اشتغال شود.

هوشیار با بیان اینکه هر گیاه دارویی می‌تواند برای صدهانفراشتغال ایجاد کند و به تبع آن زمینه رونق اقتصادی، صنایع تبدیلی و صادرات فراهم شود، عنوان کرد: ماریتیغال(خارمریم)، زیره سبز ،آویشن ، زعفران(طلای سرخ،سلطان ادویه جات) از جمله گیاهان دارویی منطقه پاسارگاد  هستند .

وی بیان کرد : هم اکنون گرایش به درمان طبیعی با استفاده وسیع از گیاهان دارویی در طب سنتی رایج شده است و این یکی از  ظرفیت های شهرستان است که باید مورد توجه قرار گیرد .

هوشیار در ادامه گفت : گیاهان دارویی به عنوان یکی از مواهب الهی است و چنانچه برنامه ریزی اصولی در شیوه تولید و بازاریابی آن صورت پذیرد، می تواند علاوه بر درمان بیمار یها، سبب ایجاد اشتغال مولد، جلوگیری از تخریب جنگلها و مراتع و حفظ محیط زیست گردد. از عمده ترین مشکلات موجود بر سر راه گسترش گیاهان دارویی در جهت توسعه اقتصادی در کشور ایران، بازاریابی محصولات می باشد. بازاریابی صحیح سبب می شود تا محصولات بر اساس نیاز مصرف کنندگان تولید و به نحو بهداشتی و مورد پسند در اختیار آنان قرار گیرد. به دلیل ویژگیهای خاص گیاهان دارویی چون فسادپذیری، تولید فصلی و حجیم بودن، بازاریابی محصولات آن از حساسیت بالایی برخوردار است. عملیات بازاریابی شامل انبارداری، حمل و نقل، درجه بندی، بسته بندی و تبدیل می باشد.

گفتنی است : دوره آموزشی پرورش گیاهان دارویی با استقبال کشاورزان و فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی در سالن اجتماعات مدیریت جهاد کشاورزی برگزار گردید و حاضرین با کلیاتی از خواص ، نحوه کاشت و داشت و برداشت و همچنین نگهداری و فراوری انها آشنا شدند.

۲۰۱۶۰۶۲۴ ۱۱۱۸۱۷

IMG 0539

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22446

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *