مدیریت تولید گندم باید بر اساس مراحل رشد و فنولوژی گیاه انجام شود

1

در جریان برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت تولید گندم در داراب عنوان گردید

مدیریت تولید گندم باید بر اساس مراحل رشد و فنولوژی گیاه انجام شود

عضو هیات علمی تحقیقات کشاورزی فارس در این کارگاه با بررسی روند تغییرات دمایی در سالهای اخیر اظهار داشت سهم کشور ما از کل منابع آبی تجدید شونده دنیا تنها 36/. در صد است و میانگین بارندگی کشور ایران یک سوم میانگین بارندگی دنیا می باشد در حالیکه میزان تبخیر معادل 3 برابر متوسط تبخیر دنیا ست .دستفال 8 عامل اصلی در مدیریت تولید گندم شامل رعایت تناسب سطح زیر کشت با منابع آبی قابل دسترس ، انتخاب مناسب رقم کندم ، تهیه بستر بذر با کیفیت بالا ، رعایت تاریخ کاشت ، بذر کاری دقیق ، آبیاری  بموقع  و به اندازه ، کنترل علفهای هرز و کنترل آفات و بیماریهای خسارت زا عنوان و اظهار داشتند در بحث مدیریت آبیاری ، گندم باید به اندازه ای کاشته شود که آب اجازه می دهد .

این محقق با اشاره به اینکه چرخه اصلاح رقم تا تکثیر انبوه جمعا 18 سال طول می کشد بر احیاء فرهنگ با ارزش حضور در مزرعه توسط بخش اجرا و تحقیقات تاکید کردند که در این راستا می بایست 60 در صد وقت یک کارشناس اجرایی ، 40 در صد وقت یک محقق در ایستگاههای تحقیقاتی و 20 در صد وقت یک استاد دانشگاه در داخل مزرعه سپری شود .

وی انواع سیستمهای کاشت گندم ( آرایش کاشت ) را شامل : آرایش کاشت نواری مناسب شوری ، سیستم کاشت raised bed planting  ( آرایش کاشت بدون پشته های بلند ) ، آرایش کاشت جوی و پشته ای بدون مرز ، آرایش کاشت کفکار برای شوری بیان کردند . ایشان با تاکید بر مدیریت بقایای گندم از جمله اشکال آن را شامل  آتش زدن بقایا ، مخلوط کردن بقایا با خاك ، خارج کردن بقایا از زمين ، خاکورزی حفاظتی+ حفظ مقدار کافی بقایا عنوان و روشهاي جمع آوري بقاياي گياهي گندم را شامل : روش دستي ، استفاده از لاستيك كاميون ، استفاده از قفسه فلزي با تراكتور ، استفاده از ريك ، استفاده از بيلر ؛ استفاده از چاپر ذرت علوفه اي با تيغه يونجه بر ، استفاده از موور دوار معرفی نمودند . این کارشناس از جمله مزایای کم خاکورزی با خاکورز مرکب را شامل : حفظ تسطیح زمین ،  سرعت کاری زیاد معادل دو برابر سوکی ، عرض کار زیاد معادل دو برابر سوکی ، عدم نیاز به دیسک ، عدم نیاز به لولر ، توانائی کار در رطوبت زیاد خاک بیان نمودند . وی در بخش دیگری از کارگاه هدف اصلی از مدیریت مزرعه گندم  را دسترسی به عملکرد مناسب با مصرف بهینه نهاده ها و سودآوری قابل قبول دانستند. این محقق برجسته کشوری در پایان سخنان خود اظهار داشتند مدیریت تولید باید بر اساس مراحل رشد و فنولوژی گیاه انجام شود و از ده مرحله اصلی رشد گندم، پنج مرحله جوانه زنی، مرحله پنجه دهی، رشد طولی ساقه، گلدهی و پرشدن دانه دارای اهمیت بیشتری هستند.

IMG 1744

IMG 1743

IMG 1758

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24894

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *