گزارش جلسه کارگروه مدیریت بحران آب شهرستان جهرم

گزارش جلسه کارگروه مدیریت بحران آب شهرستان جهرم

جلسه کارگروه مدیریت بحران آب شهرستان، با موضوع ارائه راه­کارهای مناسب کاهش مصرف آب در باغات مرکبات شهرستان جهرم با حضور معاون محترم استاندار و فرماندار ویژه شهرستان، اعضای شورای کشاورزی شهرستان و جمعی از باغداران در سالن اجتماعات فرمانداری جهرم برگزار شد.

در این جلسه مهندس شهابی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم با اشاره به وضعیت بحرانی آب در کشور و تبدیل این بحران به فاجعه در استان فارس، 99 درصد از برداشت آب از 6500 حلقه چاه کشاورزی را مربوط به بخش کشاورزی، عنوان کرد.

وی افزود: اگر در جهرم به میزان 20 درصد آب کشاورزی صرفه­جویی شود، ضمن حفظ آب کشاورزی، آب صنعت هم تأمین می­گردد. شهابی با اشاره به این­که تسهیلات مناسبی برای مقابله با بحران کم­آبی برای باغداران در حال تصویب است، آبیاری تحت فشار در مزارع، استفاده از توری پلاستیکی روی درخت، استفاده از مالچ کودی پای درختان، تغییر الگوی کشت و … را از جمله راه­کارهای مناسب کاهش مصرف آب در شهرستان عنوان کرد.

در ادامه مهندس حبیب­اله رحیمی کارشناس ارشد مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، روش­های نوین مدیریت مصرف آب در باغات را ارائه دادند و سپس باغداران پیشرو، نسبت به اجرای این راه­کارها نظرات خود را بیان کردند.

در این جلسه استفاده از پوشش توری به عنوان یکی از روش­های موثر در مدیریت کاهش مصرف آب بیان گردید. پوشش توری، علاوه بر کاهش مصرف آب، خطر تگرگ و سرما را کاهش داده و نیز شدت نور خورشید در روزهای سوزان تابستان را کنترل می­کند.

در پایان جلسه، مهندس صحرائیان، فرماندار ویژه جهرم ضمن سپاس از ارائه راه­کارهای مدیریت مصرف آب، خواستار تدوین برنامه جامع مدیریت آب و خاک در شهرستان جهرم و مشخص نمودن شرح وظایف دستگاه­های دولتی و غیر دولتی در آن برنامه شدند. ایشان جلوگیری از احداث باغات جدید و پیگیری تسهیلات مناسب جهت استفاده باغداران در مدیریت مصرف آب را از جمله برنامه­های فرمانداری دانسته و ارتباط مناسب باغداران با بخش دولتی را لازمه حرکت جهادی استفاده بهینه از آب کشاورزی دانست.

مومن زاده روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان جهرم

  مومن زاده 95 1 

مومن زاده 95 3

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22924

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *