بررسی مسائل و مشکلات امور دام شهرستان سپیدان با حضور معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی

شهرستان سپیدان قطب دامپروری استان فارس هم از لحاظ تعداد دامداریهای موجود و هم از لحاظ تولید می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان در جلسه ای که با حضور معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی در شهرستان سپیدان برگزار شد ضمن بیان مطلب فوق عنوان کرد این شهرستان با داشتن 99 واحد صنعتی بزرگ گاو شیری، 2594 گاوداری سنتی، 14 واحد صنعتی پرواربندی ، 1واحد صنعتی و 2147 واحد سنتی گوسفند داشتی،94 واحد مرغداری گوشتی، 2 واحد مرغ تخمگذار، 1 واحد مرغ اجداد و 1 واحد جوجه کشی و 27195 کندوی زنبور عسل در تمام زمینه های تولیدات دامی دارای مقام در سطح استان می باشد. 

محمد بوستانی سپس به بیان بعضی از مسائل و مشکلات حوزه امور دام این شهرستان اشاره نمود و گفت عدم حمایت از بخش تولید از مشکلات عمده دامپروری این شهرستان می باشد. در زمینه صدور مجوزها، اخذ استعلاماتی که گاها ضروری بنظر نمی رسد باعث کاهش روند صدور مجوزها گردیده است.

وی همچنین گفت کاهش سهمیه سبوس گاوداریها، نابسامانی عرضه و فروش عسل در شهرستان و همچنین عدم وجود یک واحد پاسخگو در زمینه مسائل فنی شتر مرغ در سازمان جهاد کشاورزی از دیگر مشکلات مربوط به این بخش می باشد.

در ادامه جلسه مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی ضمن بیان این مطلب که شهرستان سپیدان با تلاشها و پیگیریهای دلسوزانه کارشناسان امور دام مدیریت جهاد کشاورزی در عرصه تولیدات دامی از شهرستانهای پیشرو می باشد گفت مهمترین سیاست در حوزه امور دام، اصلاح نژاد دام می باشد. شهرستان سپیدان در زمینه ترویج نژاد سمینتال اقدامات موثری انجام داده است. در آینده نزدیک نیز اسپرم مجانی در اختیار شهرستانها قرار می گیرد اما با توجه به کمبود اعتبارات باید خود دامدار و بخش خصوصی به استفاده از این نژادها ترغیب شود.

حبیب ساجدی افزود از آنجا که بسیاری از بیماریها از طریق رکوردگیری قابل تشخیص و کنترل می باشد باید با تدابیر ویژه  دامداران را ملزم به رکوردگیری و ثبت مشخصات نمود.

در ادامه این نشست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حوزه تولیدات دامی به وظایفی که در قالب برنامه پنجم تعریف شده است رسیده ایم، افزود در 5 محصول اساسی حوزه دام شامل گوشت سفید، گوشت قرمز، شیر، عسل و تخم مرغ به خودکفایی و تامین نیاز استان و کشور رسیده ایم.

سید عبداله جزایری در ادامه افزود علیرغم خشکسالی و مشکلات عدیده مربوط به آن، استان فارس در تولید گوشت قرمز با تولید بیش از 60 هزار تن مقام اول را در سطح کشور دارا می باشد. تولید مرغ گوشتی در استان فار 200 هزار تن می باشد در حالیکه میزان مصرف آن 110 هزار تن است.  بنابراین افزایش کمی بیشتر بدون توجه به نیاز بازار و تقاضا کار شایسته ای نیست لذا روند مدیریتی در این حوزه باید به سمت ساماندهی تولید تغییر یابد.

وی همچنین اظهار داشت تدوین برنامه تولید برای تولیدکنندگان جهت تنظیم میزان تولید با بازار تقاضا کار مشکلی است و نیاز به هماهنگی بخش خصوصی با مراجع تصمیم گیری، پیگیری برنامه ها در سطح ملی، پیگیری بازار استانهای همجوار و … دارد که در زمینه مرغ گوشتی، سازمان جهاد کشاورزی این وظیفه را به اتحادیه مرغداران تفویض نموده و اتحادیه مذکور با نظارت سازمان جهاد کشاورزی برنامه تولید جهت تولیدکنندگان تدوین می نماید.

جزایری در ادامه گفت در زمینه تولید شیر و گوشت قرمز نیز چنین برنامه ای در دست اقدام است اما با توجه به پراکنش گسترده دامداریها، عدم شناسایی، عدم مجوز، ریزش و رویش بسیار زیاد، تنوع نوع دام و نوسانات شدید نهاده ها باعث شده اطلاعات مدون و دقیقی  در این زمینه وجود نداشته باشد بنابراین قبل از هر گونه برنامه ریزی و اقدامات مدیریتی بایستی زیرساختهای لازم در این زمینه را فراهم نمود.

این مقام مسئول همچنین گفت سامانه کارت شیر یکی از زیرساختهای لازم است که به زودی راه اندازی شده و تولید روزانه شیر بصورت آنلاین نه تنها در سطح دامداریها بلکه در سطوح بعدی شامل جمع کننده شیر، مراکز جمع آوری شیر و کارخانجات ثبت می شود و تولید کننده بر اساس آمار ثبتی به روز تایید شده می تواند خدمات دریافت کند.

سید عبداله جزایری در زمینه ساماندهی عرضه عسل گفت در سالهای 93 و 94 اتحادیه زنبورداران کشور موظف شدند استاندارد ملی عسل را تعریف نمایند بر اساس استانداردهای ملی در زمینه عسل برندی به نام اکسیر تعریف شده است.

تولید کننده به اتحادیه زنبورداران معرفی می شود و پس از ارزیابی محصول برند اکسیر را دریافت می نماید.

جزایری گفت در زمینه ساماندهی فروش عسل می توان با هماهنگی فرمانداری تنها غرفه های مجاز به فروش عسل شوند که مجوز لازم را از جهاد کشاورزی گرفته باشند.

وی افزود باید تعاونی زنبورداران فعال شده تا بتواند برند سازی، دریافت غرفه و جذب تسهیلات ارزان قیمت زنبورداری را به سرانجام برساند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی در زمینه پرورش سنتی شتر مرغ گفت با توجه به اینکه اولین و بزرگترین کشتارگاه شترمرغ در استان فارس وجود دارد بنابراین می توان زنجیره تولید آن را در شهرستانها راه اندازی نمود بطوریکه جایگزین مرغ گوشتی، مرغ تخم گذار و گوساله پرواری شود.

در پایان این نشست جزایر ضمن تشکر از مدیریت و کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی گفت طی سالهای گذشته با همت کارشناسان و طبق برنامه های اصلاح نژادی توانسته ایم تولید شیر را از 20 کیلو به 40 کیلو و حتی در بعضی موارد به 60 کیلو با بار میکروبی بسیار پایین برسانیم. وی تاکید کرد توسعه و ترویج نژاد سمینتال یک ضرورت است که باید در راس امور قرار گیرد.

شایان ذکر است که پس از اتمام جلسه معاون بهبود تولیدات دامی و مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی در معیت مدیر جهاد کشاورزی و رئیس اداره تولیدات دامی از گاوداری شیری 300 راسی واقع در روستای ده پاگاه بخش مرکزی بازدید نمودند.

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26337

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *