پیشگیری از شیوع آنفولانزای فوق حاد طیور در شهرستان سپیدان

جهت پیشگیری از شیوع آنفولانزای فوق حاد طیور در شهرستان سپیدان ارگانهای مختلف این شهرستان طی جلسه ای در محل فرمانداری شهرستان سپیدان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

کنترل گلوگاههای شهرستان جهت جلوگیری از ورود مرغهای بدون مجوز، جلوگیری از ورود کود مرغی به شهرستان، برگزاری کلاسهای آموزشی جهت مرغداران، سرکشی کارشناسان دامپزشکی و جهاد کشاورزی از مراکز تولیدی از مهمترین راهکارهای ارائه شده توسط حاضرین در جلسه بود.

رئیس اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان گفت تا کنون هیچگونه مورد مشکوکی در زمینه آنفولانزای پرندگان در شهرستان سپیدان مشاهده نشده است آنفولانزای فوق حاد پرندگان بیماری بسیار کشنده طیور و قابل انتقال به انسان است. وی با بیان اینکه بروز بیماری مذکور می‌تواند با تبعات شدیدی در بهداشت عمومی جامعه همراه باشد، افزود: با توجه به حساسیت موضوع، شهروندان باید از هر گونه تماس با پرندگان زنده و خرید از زنده فروشی‌ها خودداری کنند.

وی گفت يك گرم كود آلوده به ويروس آنفلوانزا مي تواند در حدود يك ميليون مرغ را آلوده كند مهمترين اقدام كنترلي شامل معدوم كردن سريع پرندگان بيمار يا تماس يافته، دفع مناسب لاشه پرندگان و قرنطينه و ضدعفوني كردن مرغداري ها مي باشد.

 

قابل ذكر است ويروس آنفلوانزا در عرض نيم ساعت در دماي 60 درجه سانتي گراد و نيز در تماس با مواد ضد عفوني كننده نظير فرمالين و يد از بين مي رود .

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26338

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *