تولید قلمه ریشه دار گل محمدی راهی برای توسعه کشت آن

با توجه به بحران کم آبی در شهرستان سپیدان، طرح انتقال کشت محصولات سبزی و صیفی از فضای باز به داخل گلخانه ها و همچنین تولید گلهای شاخه بریده گلخانه ای با جدیت دنبال میشود.

در راستای تحقق این سیاست، مدیر امور باغبانی و کارشناس مسئول گلخانه های سازمان جهاد کشاورزی به همراه مدیر و کارشناس مسئول امور باغبانی در معیت ریئس مرکز جهاد کشاورزی همایجان از طرح های گلخانه ای در حال احداث و ساخته شده بخش همایجان بازدید بعمل آوردند و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات گلخانه داران قرار گرفتند.

در حاشیه این بازدید مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان گفت هرچند این شهرستان در زمینه تولید گل محمدی پیشگام می باشد اما با توجه به تغییر الگوی کشت در راستای اقتصاد مقاومتی هم اکنون به دنبال آن هستیم تا سطح زیر کشت آن  را در مناطق و پهنه های مساعد افزایش دهیم.

محمد بوستانی گفت با برگزاری کارگاه­های آموزشی متعددی که توسط کارشناسان این مدیریت برگزار شده بسیاری از بهره برداران ترغیب به کشت این محصول شده اند.

وی در ادامه افزود با توجه به اینکه قلمه ریشه دار گل محمدی در شهرستان سپیدان تولید می شود بنابراین زمینه برای افزایش سطح زیرکشت این محصول فراهم است.

بوستانی همچنین گفت هم اکنون سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان سپیدان 20 هکتار در فضای با ز و 20 هزار مترمربع در فضای گلخانه می باشد که پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک سطح زیر کشت آن حدود 50 هکتار در فضای آزاد و 14 هزار مترمربع در فضای گلخانه افزایش یابد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی نیز طی این بازدید گفت یکی از راهکارهای توسعه کشت این محصول ریشه دار کردن قلمه های گل محمدی است که تقاضای نسبتا زیادی هم در استان و هم در خارج از استان دارد.

مجیدرضا پاکاری گفت از جمله مزایای قلمه گیری گل محمدی را تولید تعداد زیادی بوته در مساحت کم، تولید تعداد کثیری بوته از پایه مادری محدود، به حداقل رساندن تفرق صفات و سادگی و ارزانی این روش برشمرد.

وی در زمینه مشکل بازار فروش این محصولات گفت مقدمات بازار فروش و انعقاد قرار داد را مورد بررسی قرار خواهد داد و اظهار امیدواری کرد با راه اندازی کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در استان بتوان بازار فروش این محصول را فراهم نمود.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26339

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *