کشت هيبريد جديد ذرت دانه اي زودرس (سينگل كراس 260)

یه گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد ، برای اولین بار هيبريد جديد ذرت دانه اي زودرس (سينگل كراس 260) بصورت ازمایشی در روستای وکیل اباد شهرستان پاسارگاد کشت شد.

فرهاد پور کارشناس زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در این رابطه گفت : این رقم به میزان یک هکتار در تاریخ بیست و پنجم تیر ماه سال جاری کشت و در تاریخ دهم مهر ماه برداشت شد.

وی افزود : متوسط عملکرد این رقم در یک هکتار به میزان 85 تن بوده که علیرغم یکسان بودن عملکرد آن با ارقام ذرت 600 و 700 درحدود دو بار آبیاری نسبت به ان ارقام کمتر داشته و از این حیث صرفه جویی شده است.    

فرهاد پور ضمن بیان این مطلب که این هیبرید در سال 1386 بنام فجر توسط كميتــه ملــي معرفــي رقــم ســازمان تحقيقــات، آموزش و ترويج كشاورزي نامگذاری شد در خصوص مزایای کشت اینگونه ارقام گفت :

ارقام زودرس ذرت نسبت به ارقام ديررس طول رشد و نمو کوتاه تري دارند و مي توانند در اکثر مناطق ذرت کاري به خصوص در مناطق سرد و معتدل به صورت کشت دوم و در مناطق بسيار سرد کشور در کشت اول (بهاره) مورد استفاده قرار گيرند. کاشت ارقام ديررس در مناطق فوق به دليل محدوديت طول فصل زراعي، قبل از مرحله گلدهي و يا قبل از پر شدن دانه، با سرما مواجه مي شوند و سبب افت کمي و کيفي محصول خواهد شد، بنابراين معرفي و کشت هيبريدهاي پرمحصول زودرس ذرت مي تواند علاوه بر حل مشکل فوق از خسارت وارده به کشاورزان و افت توليد جلوگيري کند.

وی ادامه داد : هيبريد سينگل كراس 260 در كشت دوم در مناطق سرد حدود 15-20روز زودرس تر از ارقام هيبريد رايـج اسـت كـه در نتيجـه تعـداد آبياريها كمترشـده و در مـصرف آب بـا توجـه بـه خشكـساليهــا صرفه جويي ميشود.  برداشت محصول آن با رطوبتي حـدود 10% كمتر انجام مي شود و در نتيجه كيفيت دانه بهتـر و در مصرف انرژي كارخانه هاي ذرت خشك كنــي بــراي رســاندن رطوبــت دانــه بــه 14% صرفه جويي ميشود.

نتايج طرح هاي تحقيقي-ترويجـي نـشان داده كه اين هيبريد با 15-20 روز زودرس تر بودن از هيبريد شاهد مـي توانـد جـايگزين خـوبي بـراي كـشت دوم (بعـد از برداشـت گنـدم) در منـاطق معتدل و معتدل سرد كشور باشد ضمن اینکه كاشت ايـن هيبريـد امكـان كاشـت بـه موقـع محصولات پائيزه (گندم و…) را فراهم ميكند. در ايـن منـاطق در كـــشت دوم هيبريـــدهاي رايـــج  ديـــررس (ســــــينگل كــــــراس 704) و متوســــــط رس (ســينگل كــراس 647) اگــر دچــار ســرمازدگي زمان برداشت نشوند، با رطوبت هـاي بـسيار بـالا برداشت شده و نه تنها با تأخير در برداشـت باعث تـأخير در كـشت بعـدي مـي شـوند، بلكـه كميت و كيفيت دانه آن ها نيز به شدت كـاهش می یابد .

IMG 0233

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22451

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *