گزارش صنایع تبدیلی

IMG 5860 IMG 5795

گزارش صنایع تبدیلی شهرستان جهرم

 

   پاییز 95

 

شهرستان جهرم در فاصله 175 کیلومتری جنوب شرقی شیراز مرکز استان فارس قرار دارد. با توجه به موقعیت خاص آب و هوایی تولید محصولات متنوع باغی ، زراعی ، دامی و شیلات در این شهرستان وجود دارد. در این خصوص رتبه اول تولید محصولات باغی ، رتبه اول تولید مرکبات ( حداقل 35 درصد از مرکبات استان) ، رتبه دوم تولید تخم مرغ، رتبه سوم تولید گوشت سفید و رتبه اول تولید ماهیهای گرمابی در استان را به خود اختصاص داده است.

تولید بالای محصولات کشاورزی و دامی و همچنین موقعیت خاص شهرستان جهرم که در جاده اصلی شیراز به بندرعباس (بین دو استان ) قرار دارد از نقاط قوت شهرستان جهرم جهت سرمایه گذاری بخش صنایع تبدیلی و کشاورزی می باشد . خوشبختانه طی 5 سال اخیر سرمایه گذاریهای مناسبی در بخش صنایع تبدیلی و کشاورزی در این شهرستان انجام گرفته و حمایت های دولت نیز باعث رونق این صنایع در جهرم شده است . از جمله این حمایت ها می توان به ساخت و تجهیز 2 شهرک صنعتی به نامهای شهرک صنعتی جهرم و کوثر جهرم با کمک اداره صنعت و معدن و تجارت و اداره شهرکهای صنعتی ، مشاوره به سرمایه گذاران و همچنین حمایت های تسهیلاتی از سرمایه گذاران اشاره نمود . تولید بالای محصولات باغی به همراه وجود بنگاههای بزرگ خرید و فروش مرکبات باعث رونق خوب صنعت بسته بندی میوه در شهرستان شده است که در این خصوص شهرستان جهرم رتبه دوم سورتینگ و بسته بندی میوه را در کشور و رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است .

  

  

سرمایه گذاریهای انجام شده و در حال انجام شهرستان جهرم به شرح ذیل می باشد :

1 – سورتینگ و بسته بندی میوه : هم اکنون حدود 80 دستگاه سورتینگ در قالب 40 واحد تولیدی کار بسته بندی و سورت مرکبات شهرستان جهرم ، شهرهای اطراف و حتی استان های همجوار را انجام می دهند که تعداد واحدهای دارای مجوز 10 واحد بوده و 5 واحد در حال اخذ مجوز می باشند . ظرفیت اسمی این دستگاهها بالغ بر 400 هزار تن در سال می باشد که طی پیش بینی و سرمایه گذاریهای انجام شده تا 2 سال آینده این ظرفیت حداقل به 600 هزار تن می رسد . تعداد اشتغال این بخش به صورت فصلی حداقل 5000 نفرو دائم حدود 160 نفرمی باشد .

2 – واحدهای سردخانه : هم اکنون شهرستان جهرم دارای 4 واحد سردخانه بزرگ با مجوز و چندین واحد سردخانه کوچک با ظرفیت اسمی حدود 20 هزار تن در سال می باشد . که در این خصوص سرمایه گذاریهای مناسبی در حال انجام می باشد . تعداد اشتغال مستقیم این واحدها حدود 100 نفرو غیرمستقیم حدود 250 نفر می باشد .

شایان ذکر می باشد که تعداد زیادی واحد انبار سرد با ظرفیت حدود 200 هزار تن در سال به خصوص در باغات وجوددارد که کار ذخیره سازی میوه به خصوص مرکبات جهت کل سال را انجام می دهند .

3 – ترشیجات و شوریجات : هم اکنون شهرستان جهرم دارای 4 واحد فعال و 2 واحد غیرفعال ، شوریجات ، ترشیجات ، عرقیات و …… می باشد . که در این خصوص برندهای معتبری در شهرستان فعالیت دارند .تعداد اشتغال این واحد ها 60 نفر مستقیم و حدود 200 نفر به طور غیر مستقیم می باشد. به دلیل کیفیت بالا ، این واحدها محصولات تولیدی خود را به استانهای همجوار و حتی کشورهای دیگر نیز صادر می نمایند .

4 – کشتارگاه طیور : هم اکنون شهرستان جهرم دارای یک واحد بزرگ کشتارگاه طیور به ظرفیت 000/10 تن در سال می باشد . اشتغال دائم این واحد صنعتی حدود 70 نفر بوده که زمینه اشتغال غیرمستقیم حدود 250 نفر را نیز فراهم نموده است .

5 – تولید کیک وکلوچه : هم اکنون یک واحد صنعتی تولید کیک و کلوچه و کلوچه خرمایی با برند بهناز و ظرفیت 500 تن در سال فعالیت دارد که زمینه اشتغال مستقیم 10 نفر و غیرمستقیم حدود 25 نفر را در شهرستان فراهم کرده است . ضمناً تعداد 10 واحد تولید انواع کلوچه و فرآورده های خرما نیز در شهرستان به صورت مجوزهای خانگی فعالیت دارند .

6- بسته بندی و فرآوری خرما : هم اکنون 2 واحد با اخذ مجوز از اداره صنعت ، معدن و تجارت در خصوص بسته بندی و فرآوری خرما فعالیت دارند . با توجه به پتانسیل خوب شهرستان و همچنین کمبود واحدهای بسته بندی و فرآوری خرما هم اکنون 2 واحد دیگر نیز مجوزهای لازم از این مدیریت دریافت کرده و در حال ساخت می باشند.

7- بسته بندی حبوبات : هم اکنون یک واحد فعال در زمینه بسته بندی حبوبات و ادویه جات در شهرستان وجود دارد و 2 واحد دیگر نیز مجوزهای لازم اخذ و در حال ساخت می باشد .

8- ذرت خشک کنی : شهرستان جهرم دارای 4 واحد کارخانه ذرت خشک کنی می باشد . متأسفانه به دلیل خشکسالیهای چند سال اخیر واحدهای به صورت نیمه فعال و غیرفعال می باشند .

9- برنج سفید کنی : شهرستان جهرم دارای 4 واحد کارخانه برنج سفید کنی می باشد . واحدهای فوق نیز به دلیل خشکسالیهای اخیر و عدم کشت برنج در شهرستان و استان به صورت نیمه فعال و غیرفعال می باشند .

10- تولید آبلیمو: با توجه به تولید بالای محصول لیموترش در شهرستان جهرم و شهرستانهای اطراف 3 واحد کارخانه تولید آبلیمو در شهرستان فعال بوده که میوه های درجه 2 و3 را به آبلیمو تبدیل می کند .

11- تولید کود برگ : هم اکنون یک واحد با ظرفیت 1000 تن در سال فعال می باشند ، که کود برگ تولیدی را به نقاط مختلف کشور و کشورهای دیگر صادر می نماید . هم اکنود مجوز دو واحد تولید کود بیولوژیک نیز صادر گردیده که متقاضیان واحدهای فوق در حال ساخت و ساز مجموعه خود می باشند .

12- بسته بندی خشکبار( انجیر) : یک واحد بسته بندی انجیر در منطقه خفر با ظرفیت 2000 تن در سال وجود دارد که انجیر منطقه خفر و سیمکان را بسته بندی و به بازار عرضه می نماید .

13- بسته بندی تخم مرغ : هم اکنون شهرستان جهرم دارای 14 واحد مرغداری تخم گذار فعال می باشد که 2 واحد مجوز بسته بندی دریافت نموده و بقیه واحدها در حال گرفتن مجوز بسته بندی می باشند .

14- تولید ارده : شهرستان جهرم یکی از قطب های تولید ارده و روغن کنجد می باشد که 4 واحد فعال تولید ارده در شهرستان موجود می باشد و یک واحد دیگر هم در حال گرفتن مجوز می باشد .

15- کارخانجات لبنیات : با توجه به تولید حدود 30 تن شیر در روز این شهرستان دارای 2 واحد صنعتی تولید لبنیات می باشد ، که متأسفانه یک واحد به دلیل مشکلات بانکی و مدیریتی هم اکنون غیرفعال می باشد .

همچنین واحدهای متعددی در حال اخذ مجوزهای لازم از این اداره می باشند که می توان به موارد ذیل اشاره نمود .

الف ) کشتارگاه دام

ب) بسته بندی انواع گوشت سفید و قرمز

پ) بسته بندی گیاهان دارویی

ت) سورتینگ و بسته بندی میوه به خصوص مرکبات

ث) سردخانه و انبارهاب سرد باغی و زراعی

ج) تولید و بسته بندی انواع میوه خشک

چ) تولید و بسته بندی انواع سبزیجات خشک

ح) تولید و بسته بندی سرکه

خ)تولید و بسته بندی گلاب و عرقیات گیاهی

د) تولید کمپوست و . . . . .

سرمایه گذاری انجام شده در خصوص بحث صنایع تبدیلی کشاورزی این شهرستان حدود 1200 میلیارد ریال می باشد که هم اکنون نیز حدود 400 میلیارد ریال دیگر نیز درحال انجام می باشد.

   در خصوص کل اشتغال صنایع تبدیلی شهرستان موارد ذیل به اطلاع میرساند:

تعداد اشتغال مستقیم واحد های ذکر شده حدود 450 نفر و اشتغال غیر مستقیم حداقل 1000 نفر می باشد. همچنین تعداد حداقل 5500 نفر نیز به صورت فصلی و غیر دایم در واحدهای فوق مشغول به کار می باشند.

   با توجه به موارد ذکر شده هم اکنون این شهرستان یکی از قطب های مهم صنایع تبدیلی استان می باشد، که در صورت توجه بیشتر مسئولان و همچنین حمایت هایی من جمله تسهیلات ارزان قیمت پتانسیل تبدیل شدن به قطب صنایع تبدیلی جنوب کشور را دارا می باشد .

با تشکر

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22927

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *