راه اندازی سالن های پرورش طیور در مزارع کشاورزی به عنوان شغل دوم در پاسارگاد

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی پاسارگاد، با توجه به علاقه کشاورزان برای راه اندازی سالن های پرورش طیور در مزارع کشاورزی به عنوان شغل دوم،دوره های آموزشی پرورش طیور علی الخصوص بوقلمون با همکاری واحد ترویج و امور دام در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد برگزار گردید.

در این دوره آموزشی که به منظور بهره برداری هر چه بیشتر علاقمندان با نمایش فیلم و پاورپوینت های آموزشی نیز همراه بود ، مسعود شادکام مسئول بهبود تولیدات دامی شهرستان و مدرس دوره ضمن ارائه مطالبی در خصوص اهمیت و مزایای اقتصادی پرورش بوقلمون در خصوص تاریخچه ورود، پرورش و نگهداری بوقلمون در ایران گفت : تا پيش از دوره صفوي بوقلمون در ایران يافت نمي شد ولي اولين بار ارامنه اي كه براي تجارت از ايران به اروپا رفتند بوقلمون هاي اهلي را با خود به ايران آوردند و آن را به شاه عباس صفوي تقديم كردند و بعد به دستور شاه، تخم بوقلمون در خانه هاي ارامنه تقسيم شد تا آنها به پرورش اين پرنده بپردازند.

وی ادامه داد: نژاد هاي بوقلمون بر اساس پرها يا وزن آنها تقسيم بندي مي شوند . سازمان پرورش طيور ایالات متحده تعداد 8 نژاد را در آن كشور ثبت كرده که شامل نژاد های برنزي ، سفيد هلندي ، بلتس ويل سفيد، رويال پالم ، سياه ، قرمزبوربن ، اسليت ، ناراگان ست می باشند که گروه برنزی خود به چهار گروه تقسیم بندی می شود.

شادکام پس از ارائه توضیحاتی در ارتباط با مشخصات بوقلمون و وضعیت ظاهری سر، منقار، چشمها، گردن، سینه و دم افزود: جوجه بوقلمون ها همانند جوجه ساير طيور در 24 ساعت اول زندگي خويش احتياجي به خوردن و آشاميدن ندارند . چون از زرده ذخيره در بدن خود استفاده مي كنند اما آنها پس از سپري شدن اين مدت نياز به غذاي كافي خواهند داشت.

وی ضمن بر شمردن تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری بوقلمون ها از جمله دان خوری ،آب خوری و مصرف آب ، چوب خواب و نحوه استفاده از انها در خصوص شرايط آشيانه بستر بوقلمون و شرایط بهینه پرورش به لحاظ حرارت، رطوبت، نور و تهویه نیز مطالبی ارائه داد.

در ادامه و پس از ارائه توضیحاتی در مورد علائم و روشهای پیشگیری و درمان بيماري هاي بوقلمون ، به پرسشهای حاضرین توسط مدرس دوره پاسخ داده شد.

خاطر نشان می گردد که کلاسهای آموزشی ویژه دام و طیور بصورت دوره ای و بطور مستمر در طول سال با هماهنگی واحد های بهبود تولیدات دامی و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برای علاقمندان و بهره برداران برگزار می گردد.

IMG 3355

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22466

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *